De tijd verandert, de basis blijft
De rode PTT-brievenbus, de blauwe ANWB-bewegwijzering, allemaal voorlopers die hebben geleid tot de huidige Streetlife collectie met producten voor de inrichting van de buitenruimte. Tot die collectie behoren ook de eerste straatbanken, boomproducten en fietsbeugels. Later kwamen er meer structurele elementen bij, zoals voetgangers- en fietsersbruggen.
Ontwerpvisie behouden
Een rode draad door de jaren heen is de ontwerpvisie van Streetlife die in de basis niet is veranderd. Destijds wilde Streetlife al eigentijds en vooruitstrevend zijn. De producten moesten vanaf het begin duurzaam en uitnodigend zijn. Een onderlinge samenhang tussen de producten, maar ook van hoge kwaliteit. Om dit te bereiken waren detaillering, modulariteit en materialisering de belangrijkste factoren in het ontwerpproces. Waar menig bedrijf op een bepaald moment qua productie richting het oosten trok, bleef lokaal produceren een van de succesfactoren om kwaliteit te bewaken, lokale economie te ondersteunen en vervoersafstanden zo klein mogelijk te houden. Al deze elementen lijken nu erg logisch, maar 20 jaar geleden waren dat nog geen belangrijke factoren.
Neem bijvoorbeeld de kenmerkende straatbank die in samenwerking met de gemeente Rotterdam is ontworpen en al twee decennia het Rotterdamse straatbeeld bepaalt. Dit model is nog steeds tijdloos en niet kapot te krijgen. Weliswaar verdient deze inmiddels een opknapbeurt, maar het onbehandelde hout heeft weinig tot geen onderhoud nodig gehad. Door eenvoudige vervanging van het hout gaan ze wederom 20 jaar mee.
Circulariteit avant la lettre.
Door steeds verdere groei en verdichting van steden wereldwijd neemt de druk op de openbare ruimte toe. Deze wordt dynamischer, complexer en multifunctioneler door een toenemende veelheid aan functies en activiteiten. De vraag voor de toekomst is hoe we met deze toenemende druk de kwaliteit van de openbare ruimte kunnen verbeteren en daarmee de leefbaarheid in steden vergroten.
Vergroening en klimaatadaptatie
Na jaren van verstening zetten steden nu in op vergroening om de stad toekomstbestendig te maken. Groen in de openbare ruimte verhoogt de verblijfskwaliteit en draagt bij aan de biodiversiteit. Zo reduceert groen C02 en helpt bij regenwateropvang. Groen kan eenvoudig geïntegreerd worden in de openbare ruimte met boomeilanden, groene banken en boom -en beplantingsbakken. Streetlife heeft ervaring met zowel vaste als mobiele oplossingen.
Naast vergroening is er steeds meer aandacht voor duurzaamheid en circulariteit als direct gevolg van de klimaatproblematiek. Het straatmeubilair dat toegepast wordt, dient de impact op het milieu en klimaat te beperken. Duurzaamheid is vanaf het eerste begin een leidend en integraal onderdeel van het creatieproces van Streetlife. Hoe kunnen we kwalitatieve en hoogwaardige producten ontwikkelen die tegelijkertijd de impact op het milieu verkleinen?
Kansen voor duurzaam
Slimme duurzame ontwerpoplossingen, die de mogelijkheid bieden tot verlenging van de levensduur, en materiaalkeuze zijn een essentieel onderdeel in de productontwikkeling. Vanwege de kwaliteit is al eerder gekozen voor het toepassen van FSC-gecertificeerd hardhout. Vanaf 2020 (her)introduceren wij binnen het TWIN-concept vier nieuwe materialmen die mogelijkheden bieden in innovatie van verduurzaming en nieuwe esthetische mogelijkheden.
Het TWIN-concept is door het gebruik van circulaire materialen zoals recyclaten en biobased materialen gericht op de toekomst. Door het gebruik van gerecyclede materialen wordt de afvalberg verkleind en wordt minder materiaal verbrand of gebruikt voor landvulling. De levensduur van deze materialen is bijzonder lang en na gebruik kunnen deze opnieuw opgenomen worden in de productieketen waardoor dit past binnen de circulaire ambitie. In de toekomst is het mogelijk om van oude banken weer nieuwe banken te maken!
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 6/2020. Download het magazine hier!
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid
20 nov om 08:59 uurSaint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst
5 nov om 09:07 uurOp donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…
Nieuwe groene zit- en ontmoetingsplek bij Kunsthal Helmond
23 okt om 12:21 uurMuseum Helmond wil een aangename plek creëren waar kunst en natuur samenkomen. In samenwerking met hun partner…
Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark
7 okt om 15:55 uurHet Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…
Houten zitdekken voor groen Forumplein in Maastricht
7 okt om 15:46 uurHet Forumplein in Maastricht (pal voor het MECC) is onlangs herontwikkeld. Het is een groene en uitnodigende…
Amparo Zonoverkapping
1 okt om 09:51 uurSteeds meer organisaties stellen ambitieuze duurzaamheidsdoelen en rapporteren actief over hun prestaties op…
Duurzame innovatie: Trespa en VelopA ontwikkelen stijlvolle stalling voor fietsen, scooters en motoren
20 sep om 10:19 uurTrespa klopte bij VelopA aan voor een stijlvolle overkapping op maat waar werknemers hun motoren, brommers,…