De invloeden van klimaat en groen op toegankelijkheid
Tekst: Denise Janmaat, Directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid
Natuurlijk, net als alle andere Nederlanders heeft iemand met een beperking ook last van de plassen die op de straten staan. Het eroverheen of erlangs springen lukt u misschien nog wel, maar die rollatorgebruiker of met een taststok lopende slechtziende of blinde niet. Voor die slechtziende of blinde verdwijnt door die plassen ook de mogelijkheid om te zien waar hij loopt. In combinatie met de taststok lukt dat over het algemeen goed, maar de plassen verbergen wat eronder ligt. En het betekent bovendien vaak dat op de geleidelijn ook een plas staat.
Verrassingen
De verrassingen dienen zich aan als de bestrating verzakt is of niet goed aangesloten is aangebracht. Daarvan zie je juist na regenbuien ‘goede’ voorbeelden.
Op dit voetpad op weg naar het winkelcentrum is goed zichtbaar dat er aan beide zijden van het paaltje plassen net zijn opgedroogd. Het maakt daar dus niet uit of je langs de linker- of de rechterkant loopt: natte voeten krijg je sowieso. Bovendien is het ooit mooi vlak aansluitend aangelegd, doch inmiddels blijft de rollatorgebruiker op de rand steken doordat de tegels opwippen. Met het risico dat de rollatorgebruiker voorover over de rollator valt en letsel oploopt. Overigens is dit ook het randje waar je met je supermarktkarretje net op blijft hangen...
Voor de slechtziende en blinde zit de verrassing ook in het verzakken van de geleidemarkering, zoals op de foto te zien is. Aan de overzijde ligt er blubber juist op het punt waar de geleidelijn de slechtziende of blinde naar toe leidt om over te steken; bij regen is dit dus een plas en staat hij ineens met zijn schoenen in het water.
Aan deze zijde van de oversteek is het hoogteverschil met het asfalt maar liefst 3,5 centimeter, waardoor het een obstakel is voor rollatorgebruikers en rolstoelers, maar zeker ook een struikelrisico oplevert voor de mensen met een visuele beperking die dit niet goed kunnen waarnemen. Verder is te zien dat de tegels ervoor ook al verzakt zijn en niet goed aansluiten op de bestrating. Ook dat levert bij regen plassen en struikelrisico op.
Groen en toegankelijkheid
Op een andere manier speelt het groen een rol bij toegankelijkheid in de hierna beschreven situatie. Dit is een mooi vlak aangelegde oprit naar het trottoir met een goede overgang tussen de bestrating en de geleidemarkering.
Wat hier opvallend is, is de grote boomkrans met een stevige trottoirband waartegen de geleidemarkering is aangebracht. De blinde of slechtziende die hier de stoep oploopt, loopt vervolgens het risico te stuiten op of te struikelen over de trottoirband. Van de andere kant komend om het trottoir te verlaten, is het een onduidelijke hoek om deze oversteek te plaatsen. Het is de vraag of die ook goed gevonden wordt.
Een rolstoeler en rollatorgebruiker moet hier op de oprit meteen afbuigen om de trottoirband van de boomkrans te ontwijken; ook niet echt handig. Door de plantengroei rondom deze boom gaat het groen over de trottoirband groeien, zoals nu al te zien is. Hierdoor wordt deze oprit steeds slechter te vinden en steeds smaller.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het samenspel om te zorgen dat overal rekening mee wordt gehouden. Niet alleen klimaat en groen is belangrijk, maar ook een rustplek onderweg en een afvalvoorziening daarbij. En we willen laadpunten op steeds meer plekken.
In deze situatie ziet u dat het dan een uitdaging is om te toegankelijkheid te waarborgen. Op de foto wordt duidelijk dat de afvalbak en het bankje de gebruiker voor de auto’s langs doet leiden, doch dat een auto die met de neus tot aan de trottoirband geparkeerd wordt, die mogelijkheid praktisch blokkeert. Ook de doorgang voorlangs het oplaadpunt verderop is alleen mogelijk als de auto niet te ver doorrijdt. Het was een ruim trottoir, doch is door allerlei keuzes niet langer toegankelijk.
Alle reden om in een project te zorgen dat alle werkvelden weten hoe de toegankelijkheid gewaarborgd moet worden, waardoor die 20 procent van onze bevolking die leeft met een beperking plús alle mensen met kinderwagens en steekkarren zich goed door de openbare ruimte kunnen bewegen.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Integraal als heilige graal voor de toekomst van de openbare ruimte
31 dec 2024Integraal is het toverwoord in de toekomst van de openbare ruimte. Dat kwam naar voren uit de City Deal…
Aziëpark Haarlem van vergeten strook naar groen buurtpark
30 dec 2024De wijk Schalkwijk in Haarlem ondergaat een ware transformatie. Eén van de meest in het oog springende…
Mijn Plek: Het Bolwerkpark in Alkmaar
20 dec 2024In 'Mijn Plek' leggen we een professional in de openbare ruimte de vraag voor wat zijn of haar favoriete plek…
Stadsforum Tilburg: plein voor komende eeuwen
18 dec 2024Ooit was het Koningsplein in het centrum het lelijkste plein van Tilburg. Door niet alleen het Koningsplein…
Van Bergenstraat Den Haag na herinrichting stuk veiliger
28 nov 2024De van Bergenstraat in Den Haag heeft een herinrichting ondergaan. Door een rijbaan te versmallen en een…
Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden
19 nov 2024Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…