Bundelen van innovaties leidt tot slim en circulair fietspad en een duurzaam kruispunt
Duurzaamheid en circulariteit zijn inmiddels bekende begrippen in de markt, zegt Remco van der Wielen. Hij is directeur beheer en onderhoud bij Vialis, dienstverlener op het gebied van infra en mobiliteit. Hij zag bij Vialis en bij zuster- en partnerbedrijven veel duurzame innovaties voorbijtrekken. Prima initiatieven die allemaal een steentje bijdragen aan een circulaire economie, aan minder CO2-uitstoot en aan meer duurzaamheid, maar die nog niet het grote verschil richting 2030 maken. “Veel kleine productvernieuwingen, andere materiaalkeuzes etcetera. Als je al die innovaties bij elkaar kunt pakken, dan kunnen we heel veel impact maken, dat was de gedachte.”
Zo gezegd, zo gedaan. Van der Wielen en enkele partners gieten verschillende duurzame en slimme innovaties in twee concepten, waarvan, naast een duurzaam kruispunt, het circulaire fietspad er eentje is. Het kruispunt heeft drie uitgangspunten: hergebruik van materialen, slim gebruik van mobiliteit en zelfvoorzienend in energie. Het fietspad voegt daar met waterbeheer en vierde aan toe.
Alle innovaties verzamelen!
Het slimme fietspad bestaat uit hergebruikte materialen, maakt op slimme wijze gebruik van mobiliteit, is zelfvoorzienend en reguleert de waterafvoer. In en om het fietspad komen innovaties als plastic wegelementen, circulaire lichtmasten, een fietsersapp, slimme ledverlichting en wegmarkering met laserstralen bij elkaar. Bij een duurzaam kruispunt komen daar nog vernieuwingen als rijstvliezen besturingskasten met sedumdaken, zonnepanelen en omgevingssensoren bij.
“Alle onderdelen zijn beproefde technieken die we al ergens buiten op straat hebben staan, daar hoeven we niet mee te testen. Alleen staan ze er nog niet in de samenhang van een totaaloplossing, waarmee je de meeste impact kunt maken”, zegt Van der Wielen.
Modulair, circulair en klimaatadaptief fietspad
Het fietspad, geproduceerd door CirculinQ, is een modulair gekoppeld systeem dat voor het overgrote deel uit plastic huisafval bestaat. “We creëren zo gekoppelde elementen, die bestaan uit een topdeklaag en een base unit. Waarbij de base unit voor de waterbergende capaciteit zorgt en het topdek een combinatie is van een honingraatstructuur en een daarop gesmeerde slijtlaag”, vertelt managing director Jeroen Oudshoorn van CirculinQ.
“De onderbouw wordt voor tachtig procent van huishoudelijk kunststofafval, polypropyleen, gemaakt. Het resterende deel is allemaal gerecycled industrieel kunststofafval. De elementen zijn ook her te gebruiken als element of recyclebaar als materiaal. Je kunt een element er in Giethoorn uithalen en in Breda weer neerleggen. En als het niet meer toepasbaar is, kan het in de shredder en maken we er nieuwe elementen van.”
Slimme sensoren eenvoudig in te passen
Voor de metingen komt Vialis om de hoek kijken. Van der Wielen: “In CirculinQ zitten sensoren voor het meten van vervuiling vannhet filter, van waterstanden en van het gebruik van het fietspad. Wij zorgen ervoor dat die sensoren uitgelezen kunnen worden en maken van die data informatie voor een dashboard. Een van die dingen waarvoor we het gebruiken, is dat we meten of er überhaupt verkeer is op het fietspad, waardoor je verlichting niet altijd aan hoeft te staan. Maar ook voor een preventief onderhoudssysteem.”
Verlichten en projecteren
Die slimme uitbreiding gaat verder dan in de ondergrond van het fietspad. Via de Schwung app die fietsers op hun telefoon kunnen zetten bijvoorbeeld. Daarmee kun je verkeerslichten of verlichting afstemmen op de aanwezigheid of komst van fietsers. “Wat we daaraan ook kunnen koppelen is geprojecteerde belijning. Dan heb je geen verf op het fietspad, maar projecteer je die lijnen met laserlicht zodra het pad in gebruik is. Dat heeft ook als voordeel dat je geen last hebt van eventuele bladeren over de belijning. Bovendien kun je die ook inzetten in ecologisch kwetsbare gebieden.”
Oudshoorn: “Wat we eigenlijk met deze samenwerking beogen, is dat je een toepassing als een fietspad naar de moderne tijd trekt. Er is bij veel steden een drive om de fietser meer voorrang te geven en dat maakt het een mooi moment om de technologie daarbij verder toe te passen. En deze oplossing leent zich er uitstekend voor om het fietspad naar de huidige tijdsgeest toe brengen.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Expertcolumn Tobias Strating: praktische circulaire openbare ruimte in de regio
18 nov om 08:50 uurTobias Strating is Afdelingshoofd kenniscluster Energie & Milieu bij Roelofs. In zijn expertcolumn gaat hij…
Van afval tot straatmeubilair: circulair en duurzaam met gerecycled kunststof
11 nov om 10:30 uurBij Recycled Outdoor Solutions streven ze ernaar om de openbare ruimte niet alleen mooier, maar ook duurzamer…
Young professional in de openbare ruimte: Esmé Bosch
10 nov om 14:03 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
'Wij gaan de eisen van 2030 halen'
4 nov om 09:43 uur“We zorgen er niet voor dat één groot project met heel veel budget en een intrinsiek gemotiveerde projectleider…
Brabants fietspad van weg vol hobbels en barsten naar onderhoudsarme gladde baan
28 okt om 09:47 uurBarsten in het fietspad, een wegdek dat omhoog komt en lappen asfalt die zijn vervangen door stenen. Het…
Nostalgische binnenstedelijk sfeerbeeld met biobased betonklinker
19 sep om 10:06 uurExcluKera Biobased is een biobased betonklinker die onlosmakelijk verbonden is met een keramische deklaag die…
3D-geprint straatmeubilair biedt veel voordelen
17 jun om 16:20 uurHet 3D-printen van betonnen straatmeubilair en skate-objecten blijkt veel voordelen te bieden. “Je hebt een…