Vorig jaar deed John Wermink, circulair manager bij straatmeubelproducent Falco, in Straatbeeld een oproep aan opdrachtgevers om samen toe te werken naar een circulaire economie. Hij miste bij sommige gemeenten de urgentie om het thema op te pakken. Zelf nam hij de handschoen op door onder andere deel te nemen aan een Circo Track van de gemeente Rotterdam. Hij vertelt er in dit artikel meer over.
Hoe zet je via een Circo Track je volgende circulaire stap?
Falco maakt al jaren duurzame producten voor de openbare ruimte en richt zich daarbij de laatste jaren steeds meer op circulariteit. “Twee jaar geleden zijn we ons daarbij gaan focussen op de milieukostenindicator, de MKI. We zijn een duurzaam bedrijf, we wilden beoordelen hoeveel energie in onze producten zat”, zegt Wermink. “Inmiddels hebben we een goed inzicht in ons energieverbruik op bedrijfs- en productniveau.”
Die MKI zegt echter niets over je plan van aanpak van circulariteit, vindt Wermink. “Het is de som van alle milieueffecten: je berekent de milieu-impact in elke fase van de levenscyclus. Van het winnen van je grondstof, de levensduur van je materiaal, de vervanging van je materialen. Alles erop en eraan, ook de verwerking: hoe doen wij dat hier in de fabriek? Welke machines gebruiken we? Hoeveel kilowattuur vergen die? Hoeveel zonnepanelen liggen er op ons dak? Echt elke parameter wordt zorgvuldig bekeken. Dat zegt dus iets over de schaduwprijs van de grondstofwinning van je producten.”
Van lineair naar circulair
Maar een lagere MKI zorgt vaak voor slechtere opties voor een plan van aanpak, zegt Wermink: “Je kunt minder staal in de wand van een overkapping stoppen, maar dat gaat ten koste van de stabiliteit en dus kom je aan de kwaliteit. Zo hebben wij met behulp van de R<THiNK-applicatie de productiemethode kanten tegen het licht gehouden ten opzichte van een lasnaad. Kanten kreeg met de laagste MKI score de voorkeur. Hierbij is, vanwege de duurzaamheid, gekozen voor een dikke staalplaat om zo de levensduur te verlengen en het meerdere levenscycli te geven.
Het brengt hem bij de volgende circulaire stap die Falco aan het zetten is: te komen van een lineair naar een rond proces. In een lineair proces koopt een gemeente nieuw straatmeubilair en het oude vervalt dan veelal aan de aannemer, legt Wermink uit. “De gemeente heeft geen personeel, ruimte en kennis om dat zelf op te pakken, die is blij dat-ie van de spullen af is.” De aannemer kan het dan naar de stort brengen of via marktplaats in de roulatie houden. Dat laatste is op zich prima, maar een betere oplossing is dat de producten teruggaan naar de producent, is Wermink van mening.
De keten sluiten
Het familiebedrijf kijkt daarom nu vooral naar het sluiten van de keten: hoe kun je zelf je producten terugnemen om ze zo in circulatie te houden? Falco is ervan overtuigd dat we de wereld kunnen sparen als we steeds minder grondstoffen aanspreken en alles wat we al hebben zo lang mogelijk als product waardig kunnen houden. Falco heeft dergelijke circulaire producten al met een aparte code in het artikelenbestand opgenomen.
Het brengt Wermink bij de Circo Track van de gemeente Rotterdam, waarin het doel is van een lineair naar een circulair proces te komen. De havenstad startte CIRCONL via BlueCity een Circo Track op voor het straatmeubilair in de stad. Rotterdam wil meer eenheid in haar straatmeubilair, zodat ze de circulariteit beter onder controle kan krijgen. “Wij proberen in die track aan te tonen dat wij daar al mee bezig zijn en een oplossing kunnen bieden. Met hun oude materiaal kunnen wij nog veel doen. Het overleg is dan: dat straatmeubilair moet niet naar de reguliere sloop, maar naar een hoogwaardig verzamelbedrijf. Die sorteert en vraagt vervolgens de leveranciers of wij daar nog wat mee willen of dat zij het zelf kunnen verhandelen. Daar maken wij in die Circo Track een pitch van.”
Bank terug en opnieuw inzetten
In die track is de hele keten bijeen, vertelt Wermink. De gemeente als opdrachtgever, de aannemer, een sloopbedrijf en leveranciers als Falco, Streetlife en VelopA. Circo levert een coach die de deelnemers begeleidt. “Dus je zit aan tafel met een keten die elkaar niet bijt, al zitten er wel concurrenten bij: maar onderdeel van de SDG’s is respect voor elkaar. Dus niet de producten van de concurrent terugnemen of van de sokkel stoten: de klant heeft een probleem, die wil graag zijn stadsgebied bestemmen en dit is voor ons een mogelijkheid om onze materialen terug te krijgen en daar een tweede leven aan te geven. Dan kun je denken jammer dat ze ons product niet meer willen hebben, maar het is ook een kans: de vraag naar circulaire producten is groter dan het aanbod, dus we kunnen het dan elders kwijt.”
Dat is ook de propositie van Falco. “Dat bankje willen we terug en zetten we opnieuw in. En het is daarbij een kans om de gemeentes te helpen een stap te maken naar een circulaire economie in 2030.”
FALCO
Vriezenveen
0546 -55 44 44
info@falco.nl
falco.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid
20 nov om 08:59 uurSaint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…
Expertcolumn Tobias Strating: praktische circulaire openbare ruimte in de regio
18 nov om 08:50 uurTobias Strating is Afdelingshoofd kenniscluster Energie & Milieu bij Roelofs. In zijn expertcolumn gaat hij…
Van afval tot straatmeubilair: circulair en duurzaam met gerecycled kunststof
11 nov om 10:30 uurBij Recycled Outdoor Solutions streven ze ernaar om de openbare ruimte niet alleen mooier, maar ook duurzamer…
Young professional in de openbare ruimte: Esmé Bosch
10 nov om 14:03 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst
5 nov om 09:07 uurOp donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…
'Wij gaan de eisen van 2030 halen'
4 nov om 09:43 uur“We zorgen er niet voor dat één groot project met heel veel budget en een intrinsiek gemotiveerde projectleider…
Brabants fietspad van weg vol hobbels en barsten naar onderhoudsarme gladde baan
28 okt om 09:47 uurBarsten in het fietspad, een wegdek dat omhoog komt en lappen asfalt die zijn vervangen door stenen. Het…