Texel wordt energieneutraal én donkerder
“We wilden ’s nachts die mooie sterrenhemel boven het eiland weer kunnen zien”, zegt Stephan Kikkert, projectleider van de Gemeente Texel. Het pas aangelegde straatverlichtingsnetwerk van de Nederlandse bedrijven TVILIGHT en DYNNIQ behoort tot de grootste in Europa. Het omvat duizenden slimme draadloze besturingssystemen voor verlichting (CitySense en SkyLite) die Texel helpen om energie te besparen en lichtvervuiling te minimaliseren.
Nachtelijke duisternis
Stephan Kikkert: “Slimme straatverlichting helpt ons twee doelen te bereiken, namelijk energiebesparing en behoud van de nachtelijke duisternis. De oude verlichting op Texel gaf heel veel omgevingslicht. Je zag minder sterren en in plaats daarvan leek het alsof er over het hele eiland een grote oranje gloed hing. Nu kunnen we weer de sterrenhemel en de Melkweg boven Texel zien.”
Bewegingsdetectie
Het draadloze besturingssysteem van TVILIGHT is voorzien van een gepatenteerde technologie op basis van bewegingsdetectie, die het verlichtingsniveau van de straatverlichting op Texel automatisch aanpast aan het aantal verkeersbewegingen. Door de combinatie van nieuwe LED verlichting met “licht op maat” van TVILIGHT is het Texel niet alleen gelukt ’s nachts de sterrenhemel weer zichtbaar te maken, maar ook om de energiekosten met tweederde te verminderen. De straatverlichting op Texel brandt nu op energie opgewekt uit zonnepanelen. Hierdoor is Texel de eerste Nederlandse gemeente waar openbare verlichting voor 100% energieneutraal is.
Chintan Shah, CEO van TVILIGHT: “Texel is een voorbeeld voor gemeenten wereldwijd en laat zien wat je met de implementatie van intelligente straatverlichting kunt bereiken. TVILIGHT heeft Texel in een slim eiland getransformeerd waar iedereen kan genieten van de ongelooflijk mooie sterrenhemel.”
Niet ten koste van veiligheid
Haye Mensonides, commercieel directeur van DYNNIQ Nederland: “Het mooie aan onze oplossing is dat het niet ten koste gaat van de veiligheid in de openbare ruimte. Integendeel, de mogelijkheid de lichtsterkte van de straatverlichting aan te passen aan het aantal verkeersbewegingen draagt juist bij aan de veiligheid op straat, terwijl het lichtvervuiling tegengaat.”
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan
22 nov om 17:29 uurDe gemeente Utrecht kiest ervoor om dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…
Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger
16 nov om 10:38 uurBreda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren
15 nov om 13:52 uurBreda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…
OVL awards voor Studio Philip Ross en Siteco
15 nov om 13:41 uurStudio Philip Ross en Siteco zijn winnaars geworden van de eerste OVL awards. Deze nieuwe prijs in de wereld…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'
14 nov om 06:35 uurEeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
Vergroend visitekaartje voor gemeente Purmerend
6 nov om 09:27 uurHet plein voor het stadhuis van Purmerend heeft een metamorfose ondergaan. Auto’s staan tegenwoordig in een…