De boulevard van Scheveningen wordt volledig vernieuwd en wel op een duurzame, klimaatneutrale wijze. Een deel van de populaire badplaats vormt een ‘zwakke schakel’ in de Nederlandse kust. Daarom wordt ‘onder’ de boulevard een nieuwe waterkering ingepast en wordt de boulevard opnieuw ingericht.
Nieuwe boulevard Scheveningen klimaatneutraal
donderdag 8 april 2010
4 min
Nieuwe boulevard Scheveningen klimaatneutraal
De boulevard van Scheveningen wordt volledig vernieuwd. Het hele project krijgt een duurzame, klimaatneutrale aanpak. Scheveningen is één van de populairste badplaatsen in Nederland, maar deels ook een ‘zwakke schakel’ in de Nederlandse kust. Daarom wordt ‘onder’ de boulevard een nieuwe waterkering ingepast en wordt de boulevard opnieuw ingericht.
Zeedijk met boulevard
Tussen de noordelijke pier van de zeehaven en de Scheveningseslag voldoet de zeewering niet aan de veiligheidseis een zware storm, die eens in de tienduizend jaar voorkomt, te kunnen weerstaan. Delfland en Den Haag hebben een ontwerp gemaakt om een robuuste waterkering in te passen in de huidige situatie, een ‘dijk onder de boulevard’ van één kilometer lengte. Zo wil men het karakteristieke beeld van ‘stedelijk gebied, waarbij de bebouwing bijna op het strand staat’ behouden. Óp die dijk komt een nieuw ingerichte boulevard; een zeedijk met bebouwing erop is uniek.
Ontwerp boulevard
De Spaanse architect Manuel De Sola-Morales heeft een prachtig ontwerp gemaakt voor de nieuwe boulevard in Scheveningen. De nieuwe boulevard toont verschillende hoogteniveaus en volgt het golvende verloop van de oude duinen. Scheveningen Bad, Dorp en Haven komen zo dichter bij elkaar. De verschillende hoogteniveaus scheiden voetgangers, fietsers en automobilisten. Het strand wordt bereikt via een riante entree vanaf de Keizerstraat. Op de loopboulevard langs het strand wordt staks een beeldentuin geplaatst. Natuursteen, klinkers, groenstroken en schelpenasfalt zorgen voor een hoogwaardige uitstraling. Fraaie bankjes en sfeervolle verlichting maken de ambiance. Al een tijdje zijn er op de boulevard proefvakken om een aantal van deze materialen te testen, zoals de verlichting, het natuursteen en de strandmuur. De verlichting, de kiosken, de fietsenstalling (rekken), straatmeubilair en natuursteen moeten nog worden aanbesteed. Het schelpenasfalt wordt waarschijnlijk door de BAM geleverd, de straatklinkers worden geleverd door Van der Sanden B.V.
Klimaat-neutraal
Gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland zijn verantwoordelijk voor de renovatie en herinrichting van de boulevard van Scheveningen. Hun nadrukkelijke wens bij het aanbestedingstraject is een duurzame aanpak. Het resultaat: een klimaatneutrale aanpak voor de Boulevard. In de Selectieleidraad stond dat de gegadigden moesten aangeven in hoeverre zij rekening houden met duurzaamheid op de volgende punten:
• Algemeen (Verantwoord ketenbeheer, Innovatiekracht duurzaamheid, Maatschappelijk jaarverslag, Visie en beleid op het gebied van duurzaamheid)
• People (Voldoen aan ILO-normen, Social return, Personeelsbeleid)
• Planet (Klimaat/energieverbruik, Materialen/grondstoffen/hergebruik, Duurzaam transport)
• Profit (Investeren en beleggen (pensioenen), Social Investment)
Plan van aanpak
Na selectie is in het bestek opgenomen dat gegund zou worden op economisch meest voordelige inschrijving (EMVI), met duurzaamheid als één van de criteria. In de Aanbestedingsleidraad is als doelstelling opgenomen: ‘Duurzaamheid in de breedste zin van het woord, daar waar mogelijk, inpassen in het proces’. Hoewel het duurzaamheidscriterium bij de gunning maar voor 5% meewoog, besteedden de aannemers er bijzonder veel aandacht aan. Achteraf had duurzaamheid wel meer gewicht mogen krijgen, zo menen de opdrachtgevers. De uitgenodigde partijen dienden bij het Plan van Aanpak aan te geven hoe zij het energieverbruik en emissies van CO2 en uitlaatgassen tijdens de uitvoering van het werk dacht te beperken. En hoe zij dachten te voorkomen dat ongewenste (afval)stoffen in het milieu terecht komen. Ook als de aannemer het aantal autokilometers aantoonbaar wist te beperken en het aantal afgelegde kilometers op een klimaatneutrale manier compenseerde, werd dat extra gewaardeerd.
Realisatie
De keuze viel uiteindelijk op de aannemer die als totaal de beste prijs-kwaliteitverhouding had; combinatie Zeefront bestaande uit Van den Biggelaar en FL Liebregts. Naam en logo zijn speciaal voor dit project verzonnen en zullen verdwijnen zodra het project is afgerond in 2013. De combinatie stelt een coördinator duurzaamheid aan die zorgt voor duurzame toepassingen op de werkvloer (zoals carpoolen naar de werkplaats toe, motoren uit als er niet gewerkt wordt). Het project gaat zo’n 75 miljoen euro kosten. Duurzaamheid kost niet meer: de gekozen aanpak is zelfs de goedkoopste.
Download hier het defiitieve ontwerp van Manuel De Sola-Morales voor de Scheveningse Boulevard.
Download hier de nieuwsbrief over de laatste ontwikkelingen en actuele status van het project Boulevard Scheveningen.
<Terug naar overzicht >>>