Modulaire mast maakt smart city tastbaar
Peter Wijnands, beheerder openbare verlichting bij de gemeente Rotterdam, stond aan de wieg van de CENT-R (Connective Energy Network Tool – Rotterdam). “Ik liep al een aantal maanden met de schetsen rond, maar daar kwam niet heel veel reactie op”, vertelde Wijnands bij de lancering van de mast in de Rotterdamse Kuip. Virgil Warnars van Lightwell zag wel iets in het concept. Samen met collega Florian Mesch werd de CENT-R ontworpen en ontwikkeld.
In Rotterdam vermijden ze bewust de term slimme mast. Wijnands: "Voorbeeld: als elektrisch laden ooit vervangen wordt door inductie laden heb je niks aan een slimme lichtmast die in EV-laden voorziet. In de CENT-R kan eenvoudig de module EV-laden vervangen worden door een andere module. Een term die wij zelf gebruiken is een combinatie van modulair open platform voor smart city toepassingen in de buitenruimte.”
‘Oplaadpunt te vervangen door een AED’
De CENT-R is modulair opgebouwd en biedt dus ruimte aan verschillende toepassingen, al naar gelang de behoefte van de gemeente. In Reyeroord zijn drie CENT-R’s geplaatst, twee met een oplaadpunt voor de elektrische auto en een lichtpunt. Eén mast is voorzien van glasvezel, wat het uiteindelijk mogelijk maakt om 5G te koppelen aan deze mast. “Mocht de behoefte in de toekomst anders zijn, is het mogelijk om bijvoorbeeld het oplaadpunt te vervangen door een AED”, lichtte Florian Mesch toe. In de meeste gevallen voldoet de bekabeling in de grond ook voor de toepassingen. “Alleen voor glasvezel hebben we andere kabels nodig”, licht Peter Wijnands desgevraagd toe. “We moeten als gemeente dus goed nadenken waar we glasvezel nodig hebben in de toekomst.”
Lightwell en de gemeente Rotterdam hebben patent aangevraagd op het concept. Desondanks is het wel de bedoeling dat ook andere organisaties modules kunnen ontwikkelen die in de CENT-R aangesloten kunnen worden.
Circulaire stad
De CENT-R past in de ambitie van de gemeente om in 2050 een circulaire stad te zijn. Door het modulaire karakter van de mast kunnen de onderdelen afzonderlijk van elkaar vervangen worden. Stel dat een oplaadpunt na tien jaar niet meer functioneert, hoeft de mast, die misschien wel een levensduur van veertig jaar heeft, niet vervangen te worden.
Dit artikel verschijnt in Straatbeeld 1 / 2020. U kunt het magazine vanaf 28 februari hier downloaden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Energiezuinige en vleermuisvriendelijke verlichting in RijswijkBuiten
14 apr om 09:23 uurTussen het centrum van Rijswijk en Delft bouwt de gemeente Rijswijk sinds 2013 samen met ontwikkelaars aan…
Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom
31 mrt om 10:18 uurNieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…
De tien lessen van smart lighting
3 feb om 14:15 uurBij het verslimmen van je openbare verlichting gaat het niet primair om slimme techniek, al klinkt het wel zo.…
Verlichting als brug tussen heden en verleden
17 jan om 15:11 uurMonumentale bruggen zijn niet alleen functionele verbindingen, ze zijn ook iconen van ons cultureel erfgoed en…
Meer aandacht voor comfort en sensorbedieningen
8 jan om 08:44 uurTraditionele lichtbronnen zijn zo langzamerhand volledig uit het straatbeeld verdwenen. Ledverlichting heeft…
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov 2024In de rubriek 'Vijf vragen aan' bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te…
Quooker zorgt voor ruimte(s) om te groeien
27 nov 2024In Ridderkerk wordt momenteel op het gloednieuwe bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard een duurzaam bedrijfspand…
Knipperlichten in wegdek laten voetgangers in Valkenburg veilig oversteken
16 nov 2024De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt, waar zowel veel fietsers, auto’s als ook voetgangers…