Inwoners Steenwijkerland praten mee over verlichting
Nog niet heel lang geleden was het vernieuwen van openbare verlichting alleen een kwestie van het vervangen van de mast of armatuur. Zaken als energiebesparing en duurzaamheid zijn tegenwoordig ook belangrijk. Daar komt bij dat openbare verlichting vooral een kwestie van beleving is. Iedereen heeft er wel een mening over. Daarom is het betrekken van bewoners bij de keuzes die gemaakt moeten worden, een randvoorwaarde.
Samen kijken naar wensen en mogelijkheden
In Steenwijkerland gebeurt dat ook. Toen bleek dat een deel van de verlichting aan vervanging toe is, werd de vraag gesteld hoe bewoners openbare verlichting ervaren. In Steenwijkerwold en op het bedrijventerrein De Weyert in Vollenhove – locaties waar de verlichting moet worden vervangen – heeft de gemeente samen met bewoners en ondernemers gekeken naar de wensen en mogelijkheden. Hoe ging dat in de praktijk?
Proefopstellingen
Openbare verlichting moet je beleven, vond Lieftink Advies. Pas als je ’s avonds op straat loopt, fietst of in de auto rijdt, merk je of verlichting voldoet. Daarom zijn gedurende een aantal maanden op beide locaties proefopstellingen geplaatst. Daarnaast zijn er verschillende bijeenkomsten georganiseerd, waaronder een gezamenlijke wandeling in de woonwijk en op het bedrijventerrein zodat men ook met elkaar naar de proefopstellingen kon kijken. Ook online kon men zijn of haar mening geven. Om een maximale respons te krijgen, belden studenten huis-aan-huis aan om bewoners en ondernemers te bevragen.
Panel voor openbare verlichting
Een aantal bewoners heeft zich aangemeld voor het panel openbare verlichting. Het panel ging met elkaar in gesprek over wat er in de openbare verlichting anders zou kunnen, waar de verlichting een tandje minder kan en waar juist niet.
Wat gebeurt er met de uitkomsten?
De uitkomsten van het belevingsonderzoek gebruikt de gemeente bij het opstellen van haar Masterplan Openbare Verlichting: een visie op de openbare verlichting voor de lange termijn. Wethouder Bert Dedden: “Groot voordeel van het vroegtijdig betrekken van inwoners en ondernemers bij de keuze voor nieuwe verlichting is, dat een breed draagvlak ontstaat.
Bij elke grote vervanging gaan we met bewoners in overleg. De ervaringen die we in Steenwijkerwold en Vollenhove hebben opgedaan, nemen we mee. Zo kun je bewoners een aantal armatuurkeuzes voorleggen én samen kijken naar de hoeveelheid licht in de wijk. Wel van belang is, dat er per woonwijk of bedrijventerrein eenheid in verlichting is.”

Op dit bedrijventerrein was de verlichting aan vervanging toe
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Energiezuinige en vleermuisvriendelijke verlichting in RijswijkBuiten
14 apr om 09:23 uurTussen het centrum van Rijswijk en Delft bouwt de gemeente Rijswijk sinds 2013 samen met ontwikkelaars aan…
Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom
31 mrt om 10:18 uurNieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…
De tien lessen van smart lighting
3 feb om 14:15 uurBij het verslimmen van je openbare verlichting gaat het niet primair om slimme techniek, al klinkt het wel zo.…
Verlichting als brug tussen heden en verleden
17 jan om 15:11 uurMonumentale bruggen zijn niet alleen functionele verbindingen, ze zijn ook iconen van ons cultureel erfgoed en…
Meer aandacht voor comfort en sensorbedieningen
8 jan om 08:44 uurTraditionele lichtbronnen zijn zo langzamerhand volledig uit het straatbeeld verdwenen. Ledverlichting heeft…
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov 2024In de rubriek 'Vijf vragen aan' bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te…
Quooker zorgt voor ruimte(s) om te groeien
27 nov 2024In Ridderkerk wordt momenteel op het gloednieuwe bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard een duurzaam bedrijfspand…
Knipperlichten in wegdek laten voetgangers in Valkenburg veilig oversteken
16 nov 2024De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt, waar zowel veel fietsers, auto’s als ook voetgangers…