De meerwaarde van natuurlijk spelen

‘Natuurlijk spelen’ is hot. Nog hotter is de discussie over de definitie van ‘natuurlijk spelen’. Vele gemeenten stellen zichzelf terecht de vraag wat is dat ‘natuurlijk spelen’ eigenlijk? En wat is de meerwaarde? Iedere gemeente heeft hier een mening over, niet verwonderlijk gezien de hoeveelheid mensen die betrokkenen zijn bij het inrichten van natuurlijke (speel)ruimten. Tijdens de bijeenkomst is aan de hand van een presentatie een discussie gevormd over de vragen, om vervolgens de praktijk in te gaan en een bezoek te brengen aan een aantal natuurlijke speelruimte in Enschede.
Meerwaarde natuurlijk spelen
Ook bij het ‘natuurlijk spelen’ staat het spelenderwijs leren, ontdekken en ontmoeten centraal. Maar wat is nu het verschil tussen natuurlijk spelen en gewoon spelen? Om tot dit antwoord te komen zijn een aantal kernbegrippen geformuleerd die specifiek en alleen van toepassing zijn op natuurlijk spelen.
a) Band met de natuur --> verantwoordelijkheid, betrokkenheid
b) Stimuleren sociale ontwikkeling --> creativiteit, communicatie en samenwerken
c) Stimuleren cognitieve en emotionele ontwikkeling --> sneller tot constructie
d) Bevorderen lichamelijk gezondheid --> andere manier ontwikkelen “hutten bouwen”
e) Leren omgaan met risico’s --> veranderingen, spanning, aanpassen
Natuurlijk spelen voor iedereen
Maar er zijn meer factoren om rekening mee te houden, zo werd geconcludeerd tijdens de najaarsbijeenkomst ‘Natuurlijk spelen in al zijn breedte’. Natuurlijk spelen is er niet alleen voor kinderen, maar voor iedereen. Creëer een natuurlijke (speel)ruimte en er zullen hardlopers, wandelaars en gezinnen te vinden zijn. Zorg er bij het creëren van natuurlijke (speel)ruimte voor dat het toegankelijk is en werk met vier zones; rust, natuur, spel/beweging en creativiteit, want natuurlijk spelen is meer dan alleen een plek waar kinderen komen.
NatuurEducatie Enschede
Aan de hand van een presentatie van NatuurEducatie Enschede werden de aanwezigen meegenomen naar een aantal succesvolle initiatieven in de gemeente Enschede, die hebben bijgedragen aan het realiseren van doelstellingen op het gebied van onderwijs verbetering en gezondheidsbevordering. NatuurEducatie vindt het belangrijk om te werken met groen op het schoolplein en door middel van bijvoorbeeld een moestuin te komen tot een educatieve ervaring voor de kinderen. Want: “Natuurspelen is namelijk niet spelen in natuurlijk groen, maar spelen met natuurlijk groen.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Beweegvriendelijke openbare ruimte: van visie naar praktijk
21 mrt om 08:00 uurEen vader die met zijn kind een slingerpaadje neemt in plaats van de rechte stoep. Een groep jongeren die op…
Abrio: innovatieve verkoeling voor stedelijke gebieden
10 mrt om 09:40 uurSteden kampen met steeds hogere temperaturen door het hitte-eilandeffect. De Abrio uit de CoolHub™-collectie…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
10 mrt om 08:44 uurSchoolpleinen bieden vaak meer mogelijkheden dan alleen een speelplek voor kinderen. Van vergroening tot…
Avontureneiland in Borne als speelse oplossing voor water en klimaat
7 mrt om 09:36 uurIn gemeente Borne ligt een bijzondere plek: het Avontureneiland. Een plek waar kinderen kunnen spelen, bewoners…
De speelzijdige stad: hoe we onze steden speelser en beweegvriendelijker maken
6 mrt om 09:26 uurIn een tijd waarin kinderen minder buitenspelen en steden steeds drukker worden, is het belangrijker dan ooit…
Speeltoestel in Haarlem krijgt tweede leven dankzij duurzame renovatie
6 mrt om 09:05 uurIn Haarlem is een innovatieve en circulaire aanpak toegepast om een speeltoestel op het Flevoplein een tweede…
Naar een beweegvriendelijke leefomgeving: verbind ruimtelijk en sociaal domein
3 mrt om 08:41 uurHaarlem investeert in beweegvriendelijke openbare ruimte
18 feb om 08:37 uurDe gemeente Haarlem zet in op een beweegvriendelijke stad door extra ruimte te creëren voor sport en ontmoeting…