‘We willen de circulaire transitie vol aan gaan’
Haasnoot Bruggen kreeg 25 jaar geleden het FSC-keurmerk. “We gebruiken niet alleen 100 procent FSC-gecertificeerd hout voor onze bruggen, maar als bedrijf an sich hebben we ook het keurmerk en zijn wij tevens partner van FSC Nederland sinds 1997. Dat vinden wij belangrijk om de chain of custody te bewaken. Als je alleen FSC-hout gebruikt voor je producten en daarnaast als bedrijf niet FSC gecertificeerd bent verbreek je deze ketting.” Door gebruik te maken van FSC-hout wil Haasnoot Bruggen benadrukken dat biodiversiteit en duurzaam bosbeheer belangrijk zijn. “Als je bezig bent met circulariteit moet je het hele plaatje blijven zien. Het doel van circulariteit is een beter milieu. Wij kunnen zelf, als consument, ook veel doen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat 34 procent van de CO2-uitstoot voortkomt uit alle spullen die wij gezamenlijk kopen.”
Haasnoot produceert sinds 2018 alle bruggen volledig CO2-neutraal. Brands: “ons bedrijfspand ligt bijvoorbeeld vol met zonnepanelen en we maken alleen maar gebruik van elektrisch gereedschap.” Brands vertelt dat het bedrijf werkt volgens de acht principes van circulair ontwerpen. “Dat begint met de vraag of het echt nodig is om een product te maken. Andere stappen zijn bijvoorbeeld levensduur van een product verlengen, gebruik maken van bestaande grondstoffen of het minimaliseren van grondstoffen en energie. Voordat we een project starten volgen we de verschillende stappen. We zijn goed voorbereid op circulair werken en hebben veel kennis van MKI opgedaan. We willen de circulaire transitie vol aan gaan. Niet alleen omdat het door de overheid bepaald is, maar ook omdat wij zelf het belang zien.”
Pilots
Circulaire bruggen sieren steeds vaker de openbare ruimte en dat gaat alleen maar meer worden de komende jaren, verwacht Brands. “We draaien bijvoorbeeld een viertal pilots waar brugdekken circulair worden vervangen. In Amersfoort zijn we daarnaast bezig met twee bruggen waarbij het bestaande hout wordt bewerkt en hergebruikt voor andere delen van de brug. We hebben voor de pilots een circulaire strategie bepaald en monitoren welke kosten er allemaal gemaakt worden tijdens de verschillende fases”, aldus Brands. Gemeenten zijn startende met het thema circulariteit en iedereen heeft een eigen visie, merkt Brands. “Het is soms worstelen en er zit spanning op. Dat heeft met name te maken met het kostenplaatje. Er wordt te vaak gedacht dat circulariteit hogere kosten met zich meebrengt. Op dit moment is dat vaak zo, maar op de lange termijn is mogelijk het tegendeel waar”, besluit Brands.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Expertcolumn Tobias Strating: praktische circulaire openbare ruimte in de regio
18 nov om 08:50 uurTobias Strating is Afdelingshoofd kenniscluster Energie & Milieu bij Roelofs. In zijn expertcolumn gaat hij…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Van afval tot straatmeubilair: circulair en duurzaam met gerecycled kunststof
11 nov om 10:30 uurBij Recycled Outdoor Solutions streven ze ernaar om de openbare ruimte niet alleen mooier, maar ook duurzamer…
Young professional in de openbare ruimte: Esmé Bosch
10 nov om 14:03 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Blue Solid faciliteert waterafvoer van straat naar groenvak
8 nov om 10:37 uurStruyk Verwo Infra wil de deeloplossingen bieden die bouwen met het natuurlijk systeem mogelijk maakt. Bouwen…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
'Wij gaan de eisen van 2030 halen'
4 nov om 09:43 uur“We zorgen er niet voor dat één groot project met heel veel budget en een intrinsiek gemotiveerde projectleider…
Brabants fietspad van weg vol hobbels en barsten naar onderhoudsarme gladde baan
28 okt om 09:47 uurBarsten in het fietspad, een wegdek dat omhoog komt en lappen asfalt die zijn vervangen door stenen. Het…