OVLNL start praktijkonderzoek naar gebruik laadlichtmasten
De aanleiding van het onderzoek is de vlucht van elektrisch laden die wordt voorspeld voor de komende jaren. De toename van elektrische voertuigen zorgt ervoor dat de behoefte naar voldoende laadmogelijkheden steeds groter wordt. De ruimte is schaars en zorgt ervoor dat het niet mogelijk is om overal laadpalen te plaatsen. Innovaties zoals de laadlichtmast kunnen een uitkomst bieden. Van Ratingen: “Hoe mooi zou het zijn om lichtmasten te combineren met een laadmogelijkheid. Daar wordt in sommige gemeenten nu al mee getest. We hebben hieruit geleerd dat technische, organisatorisch en financiële aspecten met betrekking tot laadlichtmasten per situatie behoorlijk kunnen verschillen. Welke voordelen en nadelen zijn er voor een gemeente en welke variant laadlichtmast is in welke situatie het beste geschikt? Om antwoorden te krijgen op deze vragen is meer onderzoek noodzakelijk. Een snel rondje langs gemeenten laat zien dat dit onderwerp wel degelijk speelt. De eerste geluiden vanuit gemeenten zijn dat laadlichtmasten een mooie oplossing kunnen zijn om verrommeling van het straatbeeld tegen te gaan.”
De toekomst van elektrisch rijden speelt ook een belangrijke rol in het praktijkonderzoek van OVLNL. “Als je een studie doet naar laadlichtmasten is het goed om dit in perspectief te plaatsen van andere oplossingen voor elektrisch laden en welke toekomstverwachting hierbij hoort ”, aldus Van Ratingen.
Pilots
Onder andere in Arnhem en Den Haag zijn pilots ingericht waarbij laadlichtmasten worden gebruikt. En binnenkort start een proef met laadlichtmasten in Renkum. Er wordt getest met een tweetal varianten, constateert Van Ratingen. “De eerste vorm is een variant met een aansluitkast die geplaatst is in de nabijheid van laadlichtmasten, waarbij de aansluiting in de kast zit en er een verbinding wordt gelegd met de mast. Voordeel is dat de aansluiting en bemetering in de externe aansluitkast zit, waardoor de laadlichtmast relatief ranke vormen kan houden. Op één aansluitkast kunnen meerdere laadlichtmasten worden aangesloten. Een mooie oplossing voor onder andere parkeerplaatsen of laadpleinen waar voldoende ruimte is om een aansluitkast te plaatsen. Daarnaast heb je de stand alone oplossing. Dan zit de aansluiting fysiek in de laadlichtmast, net als de bemetering. Dat is een uitdaging, temeer omdat de vereiste ruimte voor de meter van de netbeheerder vrij fors is. Maar het kan een mooie oplossing zijn voor plekken waar nu weinig ruimte is, zoals een binnenstad, of centrum of in een nieuwbouwwijk. In pilots gaan de ervaringen verzamelen.”
Techniek en gebruik
Netbeheerders stellen voorwaarden aan een aansluiting. Dat staat allemaal beschreven in de aansluitspecificaties. “Ook als je als gemeente een eigen net hebt worden er eisen gesteld aan de techniek en de veiligheid van elektrische infrastructuur in de openbare ruimte”, zegt Van Ratingen. “Het gaat erom dat een laadlichtmast op een correcte, betrouwbare en veilige manier werkt. Dat zorgt voor spannende zaken want een laadlichtmast vereist 24-uur spanning in de mast. Dan heb je mogelijk een telemanagementsysteem nodig om de verlichting te kunnen schakelen. Tegelijk biedt de 24-uurs spanning in de lichtmast ook een mooie kans voor het gebruik van een lichtmast als drager voor diverse sensoren en detectoren om bijvoorbeeld de luchtkwaliteit of temperatuur te kunnen meten. En natuurlijk gaat het niet alleen om de techniek maar ook om het gebruik. Wat vinden bewoners van laadlichtmasten? Worden lichtmasten als laadpunt voldoende herkend? Kunnen laadlichtmasten bijdragen aan het verminderd of niet meer hoeven afkruisen van parkeerplekken voor elektrisch laden? Op deze vragen hopen we binnenkort antwoorden te vinden.”
Twee werelden
In het OVLNL-onderzoek wordt beschreven wat de stand van zaken is. “Ik merk dat gemeenten graag willen weten wat de opties zijn”, zegt Van Ratingen. “En netbeheerders willen graag weten hoe groot de laadvraag nu precies is en wat in de toekomst de vraag gaat zijn. Want laadpalen zorgen voor een extra elektriciteitsvraag. Wat betekent dat voor de toekomstige belasting van het net? Wat ik tot nu toe begrijp vanuit gemeenten, is dat ze zeker wel potentie zien in laadlichtmasten. Steeds meer gemeenten overwegen pilots. Met name op plekken waar de druk op de openbare ruimte groot is en er weinig ruimte is voor laadpalen. Het mooie van de laadlichtmast is dat twee werelden elkaar raken, elektrisch vervoer en openbare verlichting. Binnen gemeenten zijn deze afdelingen ook vaak gescheiden. De laadlichtmast kan deze werelden dichter bij elkaar brengen.”
Van Ratingen hoopt met dit onderzoek te stimuleren om meer pilots te draaien met het innovatieve product. “Netbeheerders, marktpartijen en gemeenten doen er goed aan om met elkaar pilots te starten. We willen weten wat het product voor Nederland kan betekenen. We hebben innovaties en nieuwe ontwikkelingen nodig om weer een stap verder te komen. De laadlichtmast kan een topinnovatie zijn. Wanneer kan het een oplossing zijn en in welke situaties werkt het wat minder? Het zijn vragen die we graag beantwoord willen hebben aan het einde van ons onderzoek”, zo besluit Van Ratingen.
Roger van Ratingen roept geïnteresseerde gemeenten op om zich bij hem te melden als ze willen bijdragen aan het onderzoek. Reageren kan via rogervanratingen@raticos.nl.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
OVL awards voor Studio Philip Ross en Siteco
15 nov om 13:41 uurStudio Philip Ross en Siteco zijn winnaars geworden van de eerste OVL awards. Deze nieuwe prijs in de wereld…
Vergroend visitekaartje voor gemeente Purmerend
6 nov om 09:27 uurHet plein voor het stadhuis van Purmerend heeft een metamorfose ondergaan. Auto’s staan tegenwoordig in een…
Drone brengt lichtbeeld Bossche binnenstad in kaart
29 okt om 10:10 uur's-Hertogenbosch heeft onlangs als een van de eerste gemeenten in Nederland een drone ingezet om in de…
Verduurzaming in Bunschoten: besparen met ledverlichting
25 okt om 08:40 uurHoe kunnen we - met behoud van een goed lichtniveau zonder lichthinder - besparen op openbare verlichting? Die…
OVL Awards: inschrijvingen nog mogelijk tot 18 oktober
11 okt om 09:55 uurOp 12 november worden de OVL Awards uitgereikt op het OVL Symposium. Het is nog tot 18 oktober mogelijk om een…
LED For President
8 okt om 09:54 uurVoor iedere editie van Straatbeeld schrijft Chantal Verspaille, in haar rol als schepen van een Vlaamse stad,…
Stijlvolle make-over in Breskens: gelijkmatig lichtbeeld zonder lichthinder
24 sep om 14:57 uurDertig PRUNUS V3 armaturen sieren de 'Boulevard' in Breskens, een woonstraat die een voet- en fietsverbinding…
Normec Rei-Lux blijft innoveren met meetdata van masten
23 sep om 08:35 uurWat is de staat van de lichtmasten en verkeerslichten en wanneer moeten zij vervangen worden? Rijksoverheid,…