Duurzame en circulaire brugrenovaties met composietpanelen
SUREbridge versterkt de brug met composietpanelen die door betonmortel met de bestaande betonconstructie worden verbonden. Cruciaal in het systeem zijn de goede hechting van de composiet met het beton en het luchtvrij injecteren van de mortel. De prefab InfraCore Inside composietpanelen met lichtgewicht schuimkern maakt FiberCore Europe per toepassing op maat. FiberCore Europe ontwikkelde de InfraCore Inside composietpanelen die de basis vormen van SUREbridge (Sustainable Refurbishment of Existing Bridges).
Techniek
Het oude asfalt of de aanwezige slijtlaag op de brug wordt weggefreesd en het beton van de onderliggende constructie wordt gebouchardeerd om het de gewenste ruwheid te geven voor de hechting. Op locatie worden de composietpanelen met stelankers op de gewenste hoogte geplaatst, meestal zo’n 5 centimeter boven de onderliggende betonconstructie. Aangetoond is dat een met composiet gecombineerde betonbalk zo’n 2 tot 2,5 keer sterker is dan de betonbalk alleen. Na de uitstekende testresultaten zocht FiberCore een partner die openstond voor de innovatie en die over het vakmanschap beschikt om de projectintegratie en de uitvoering op zich te nemen, waarbij met name het injecteren van de betonmortel belangrijk is. Het ging met Strukton Civiel het partnerschap aan en samen zetten ze de stap naar de praktijk.
Van lab naar praktijk
De gemeente Hardenberg gaf ruimte aan het eerste pilotproject: de renovatie van de brug over de Radewijkerbeek in het buurtschap Loozen. FiberCore Europe en Strukton Civiel maakten deel uit van het bouwteam, met aannemer Van Heteren en ingenieursbureau Nepocon, om de innovatieve methode in te brengen. De partners hebben één composietpaneel van 4,8 bij 19,60 meter voor de hele brugconstructie geproduceerd en geplaatst. Via injectiepunten en ontluchtingspunten in het paneel is de betonmortel geïnjecteerd om de composiet aan het beton te laten hechten. De brug is tevens verbreed met het composietpaneel. De schampranden zijn hiervoor verwijderd, waardoor aan elke zijde zo’n 50 centimeter kon worden gewonnen. Na de uitvoering is een epoxy slijtlaag aangebracht, afgestrooid met gebroken grind voor de gewenste stroefheid. Met SUREbridge is de levensduur van de brug in Hardenberg in slechts in enkele weken met zo’n 50 jaar verlengd.
Waarde van SUREbridge
De kracht van SUREbridge is de significante verbetering van het draagvermogen van een brug die daardoor een langere levensduur krijgt, zonder de brug te slopen en te vernieuwen. Dat scheelt zo’n 50 procent in de kosten, is veel duurzamer, verkort de uitvoeringstijd aanzienlijk en beperkt de hinder voor de weggebruikers en de omgeving. In elke situatie wordt gekeken of en hoe een brug met SUREbridge kan worden versterkt. De hoogte van het oude brugdek wordt benaderd of zelfs geëvenaard, waardoor de aansluitende wegen en bestaande voorzieningen als leuningen vaak op de oude positie kunnen blijven. En of de brug nu wordt verbreed of niet, in alle gevallen blijft de beeldkwaliteit voor de omgeving behouden. SUREbridge is een interessante duurzame en circulaire oplossing. De bestaande brug wordt grotendeels gehandhaafd, waardoor nauwelijks nieuwe primaire materialen nodig zijn. Bovendien zijn voor de brugrenovatie lichtere kranen en minder transportbewegingen nodig dan bij nieuwbouw het geval zou zijn, waardoor de CO2-emissie veel lager is. De gunstige milieubelasting is een belangrijk winstpunt.
Toekomst
Met het eerste pilotproject heeft SUREbridge zich in de praktijk volledig bewezen, waardoor het vanaf nu een grote bijdrage kan leveren aan de enorme renovatieopgave van kunstwerken in ons land. De versterking met composiet is met name geschikt voor bruggen die vóór 1980 zonder voorspanning zijn gebouwd, en dat geldt voor zo’n 70 procent van de – grotendeels betonnen – bruggen in ons land.
FiBerCore Europe
Rotterdam
010 - 476 58 58
www.fibercore-europe.com
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Expertcolumn Tobias Strating: praktische circulaire openbare ruimte in de regio
18 nov om 08:50 uurTobias Strating is Afdelingshoofd kenniscluster Energie & Milieu bij Roelofs. In zijn expertcolumn gaat hij…
Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen
15 nov om 08:11 uurBij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…
Van afval tot straatmeubilair: circulair en duurzaam met gerecycled kunststof
11 nov om 10:30 uurBij Recycled Outdoor Solutions streven ze ernaar om de openbare ruimte niet alleen mooier, maar ook duurzamer…
Young professional in de openbare ruimte: Esmé Bosch
10 nov om 14:03 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Blue Solid faciliteert waterafvoer van straat naar groenvak
8 nov om 10:37 uurStruyk Verwo Infra wil de deeloplossingen bieden die bouwen met het natuurlijk systeem mogelijk maakt. Bouwen…
Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd
7 nov om 12:35 uurOm bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…
'Wij gaan de eisen van 2030 halen'
4 nov om 09:43 uur“We zorgen er niet voor dat één groot project met heel veel budget en een intrinsiek gemotiveerde projectleider…
Brabants fietspad van weg vol hobbels en barsten naar onderhoudsarme gladde baan
28 okt om 09:47 uurBarsten in het fietspad, een wegdek dat omhoog komt en lappen asfalt die zijn vervangen door stenen. Het…