De Flindt Plaza-armatuur zet de ontwerper in zijn kracht
De Flindt Plaza moet meer doen dan zijn voorgangers. “Een hulpmiddel om meer verlichtingsschema’s te maken dan met de traditionele armaturen, straatverlichting of verkeerspalen”, aldus ontwerper Christian Flindt. “De armatuur is namelijk modulair, zodat de ontwerper alle vrijheid heeft om de constructie naar wens aan te passen.”
Sober design
“Het werkt net als Legoblokjes die je op elkaar stapelt”, vervolgt Flindt. “Je bepaalt zelf hoeveel elementen je wilt toevoegen, welke kleur en prestatie elke module heeft en hoe hoog de armatuur is.” Gebruikers kunnen deze vrijheid direct toepassen in een digitaal 3D-model van de armatuur op de website van Louis Poulsen. Zo kan de armatuur worden aangepast op de behoefte van de ontwerper. “In de toekomst voegen we nog meer Legodeeltjes toe aan de toolbox.” Om deze ontwerpvrijheid mogelijk te maken, is het oorspronkelijke design van de Flindt Plaza sober.
Verblinding
Om verblinding te voorkomen, is de lichtbron zo ver mogelijk in de paal verborgen. De insnijdingen werken dus als reflectoren waardoor fel licht vanuit meerdere posities wordt verminderd. Het voordeel aan dit ontwerp is dat de wijze waarop de sneden licht creëren verandert als je om de armatuur heen loopt. Flindt: “Dit creëert een bepaalde variatie van opening tot opening. Hopelijk ontstaan er zo interessante verschillen per armatuur.” Bovendien is eventuele lichtoverlast verder te reduceren doordat het armatuur zo gemodelleerd kan worden dat het licht schijnt waar het moet en niet waar het niet moet.
Sfeerbepalend
De behuizing van de Flindt Plaza is gemaakt van aluminium en dus duurzaam in gebruik in verschillende omgevingen. Ook is de behuizing gepoedercoat, wat ook geldt voor de bruine ‘corten’-versie. “Zelfs al konden we het armatuur in echt cortenstaal maken, dan zou het niet alleen roesten maar ook ongewenste vlekken achterlaten”, zo legt Flindt uit. “Door bovendien de meest fragiele componenten te ‘verbergen’ in de behuizing is het armatuur zowel hufterproof als weerbestendig. Wat betreft circulariteit kan de Flindt Plaza volledig gedemonteerd worden aan het eind van zijn levensfase.”
Deze eigenschappen maken de Flindt Plaza geschikt voor pleinen, parken en andere voetpaden langs bijvoorbeeld havens en promenades. De ontwerper benadrukt dat de armatuur vooral bedoeld is op plekken waar men zich langzaam voortbeweegt. Het armatuur creëert namelijk een sfeer en doet dus meer dan enkel het behalen van een minimum aan lux-vereisten voor algemene oriëntatie. De Flindt Plaza-armatuur is sinds februari 2021 verkrijgbaar.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Energiezuinige en vleermuisvriendelijke verlichting in RijswijkBuiten
14 apr om 09:23 uurTussen het centrum van Rijswijk en Delft bouwt de gemeente Rijswijk sinds 2013 samen met ontwikkelaars aan…
Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom
31 mrt om 10:18 uurNieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…
De tien lessen van smart lighting
3 feb om 14:15 uurBij het verslimmen van je openbare verlichting gaat het niet primair om slimme techniek, al klinkt het wel zo.…
Verlichting als brug tussen heden en verleden
17 jan om 15:11 uurMonumentale bruggen zijn niet alleen functionele verbindingen, ze zijn ook iconen van ons cultureel erfgoed en…
Meer aandacht voor comfort en sensorbedieningen
8 jan om 08:44 uurTraditionele lichtbronnen zijn zo langzamerhand volledig uit het straatbeeld verdwenen. Ledverlichting heeft…
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov 2024In de rubriek 'Vijf vragen aan' bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te…
Quooker zorgt voor ruimte(s) om te groeien
27 nov 2024In Ridderkerk wordt momenteel op het gloednieuwe bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard een duurzaam bedrijfspand…
Knipperlichten in wegdek laten voetgangers in Valkenburg veilig oversteken
16 nov 2024De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt, waar zowel veel fietsers, auto’s als ook voetgangers…