Verkeerschaos is verleden tijd op Times Square
Het autoluw maken van één van de trekpleisters van New York was niet voor niets: Times Square had de twijfelachtige eer één grote verkeerschaos te zijn. In 2009 volgde het besluit om verkeer te weren van het plein, waarna het Noorse architectenbureau Snøhetta de opdracht kreeg om het gebied aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor voetgangers.
Granieten banken
Het Noorse bureau hield het ontwerp enigszins sober. Bewust, aangezien bezoekers van Times Square al oren en ogen tekortkomen om de indrukwekkende hoogbouw en dito reclamelichtshow te aanschouwen. Het plein is voorzien van een nieuw plaveisel, met daarop granieten banken.
Voor en na
Credit: © Michael Grimm
De banken van vijftien meter lang vormen het middelpunt van Times Square. De glimmende banken geleiden de voetgangersstroom en vormen eveneens een rustpunt voor bezoekers. Daarnaast is de technische infrastructuur voor evenementen onzichtbaar verwerkt in de banken, zodat er geen generatoren, kabels en andere elektrische attributen nodig zijn.’
Gezonder en veiliger
De transformatie draagt bij aan een gezondere en veiligere omgeving op Times Square. Ongelukken met voetgangers daalden met 40 procent en voertuigongevallen daalden met 15 procent. Verder is er minder criminaliteit en luchtvervuiling in het Bowtie-gebied, de officiële benaming van het project. Times Square is met gemiddeld 45 miljoen bezoekers per jaar de best bezochte bestemming van de VS.
Voor en na
Credit: © Michael Grimm
Credit: © Michael Grimm