Philips-onderzoeker: “Nederland moet de volgende stap nemen”
De wereld is in beweging. De verlichtingskunde en de verkeerskunde, maar ook de technologie en de maatschappij zijn de afgelopen decennia drastisch veranderd. Volgens Donners is het moment gekomen “dat er een nieuwe golf ontstaat, waarin de ontwikkelingen op deze vakgebieden en in de technologie leiden tot een nieuwe manier van kijken naar openbare verlichting”. De onderzoeker schrijft dat de tijd rijp is tot het ontwikkelen van nieuwe verlichtingstoepassingen ter bevordering van veiligheid, comfort en doorstroming in het verkeer.
Maak de hele stad ‘smart’
Als voorbeeld noemt hij de invoering van LEDs in de openbare straatverlichting. “De vraag is nu, wat we ermee moeten en willen.” Volgens Donners biedt de ontwikkeling van LEDs en de technologie de mogelijkheid om de verlichting en zelfs een hele stad ‘smart’ te maken. “Door het slim gebruik van allerlei soorten sensoren en van databronnen van derden, zoals aanbieders van telefoniediensten of navigatiesystemen, ontstaat er een tot nu toe ongekend rijk en actueel beeld van de verkeerssituatie, op vrijwel iedere grootte-schaal, van het nationale wegennet, tot aan de verkeerssituatie op afzonderlijke wegen en kruispunten.”
Zichtbaarheid en verkeersgedrag
Verder schrijft de Philips-onderzoeker dat de hoofdeis van straatverlichting “niet verder is gekomen dan de vraag of een weggebruiken een object kan waarnemen”. “De nieuwste inzichten uit de psychologie en verkeerskunde maken een koppeling tussen zichtbaarheid en verkeersgedrag mogelijk”, aldus Donners.
Lees het hele artikel Hebben we het licht (wel) gezien? op de website van het Nationaal Verkeerskundecongres 2016.