Nieuwe wegwijzers voor Utrecht Centrum

woensdag 22 december 2021
timer 3 min
Na een ingrijpende verbouwing die ruim 20 jaar heeft geduurd is het gebied rond station Utrecht Centraal inmiddels nagenoeg klaar. De meeste winkel- en kantoorpanden zijn in gebruik genomen en de tijd van tijdelijke looproutes langs de verschillende bouwfasen is voorbij. De niet direct in het zicht liggende stationshal is door de ontwikkeling van twee pleinen op niveau +1: het Stationsplein aan de Hoog Catherijne kant en het Stadsplateau aan de kant van het Stadskantoor beter zichtbaar geworden.

Deze druk bezochte openbare ruimte wordt beheerd door de gemeente Utrecht. De ov-terminal Utrecht Centraal is het grootste ov-knooppunt van Nederland. Dagelijks stappen er duizenden reizigers in de trein, bus of tram. Voor voetgangers zijn wel zeven verschillende looproutes van en naar de stationshal mogelijk, gericht op bestemmingen aan Jaarbeurszijde of de historische binnenstadszijde.

Vanwege winkelcentrum Hoog Catherijne dat als een buffer tussen de binnenstad en het station in ligt zijn deze looproutes niet heel vanzelfsprekend of zichtbaar. Bovendien moeten reizigers voor bus en tram altijd eerst naar de stationshal, om vandaar naar het juiste bus- of tramperron af te dalen. Om het gebied beter te ontsluiten heeft FromAtoB Public Design, in aansluiting op vooronderzoek door flowresulting en Janssen Imagineering, in opdracht van gemeente Utrecht bewegwijzering ontworpen.

Stationswijzer

Voor het gebied direct rondom Utrecht Centraal zijn stationswijzers ontworpen, grote borden waarop alle bekende bestemmingen zijn vermeld, inclusief de opstapplaatsen voor tram, bus en taxi. De in totaal 32 stationswijzers worden geplaatst op alle beslispunten op de looproutes van en naar de stationshal en vormen zo ‘stepping stones’ voor de gebruiker. Bij ongeveer de helft van de objecten wordt een stationsplattegrond of omgevingskaart toegevoegd. De wayfinding-borden en plattegronden worden doorgelicht zodat ze ook ’s avonds goed zichtbaar en leesbaar zijn.

bewegwijzering
De stationswijzers hebben een neutrale en tijdloze vormgeving. Voor de onbekende reiziger zullen ze faciliteren in oriëntatie en looproute, maar voor de bekende reiziger zullen ze mooi aansluiten bij de bestaande objecten in het stationsgebied. Inmiddels zijn de stationswijzers op maaiveld-niveau geplaatst, die op niveau +1 volgen begin 2022.

Handwijzer

In de binnenstad van Utrecht staan nu ongeveer 60 handwijzers die verwijzen naar bestemmingen in het centrum. De huidige handwijzers zijn toe aan vervanging, o.a. omdat er al jaren lang nauwelijks beheer op is uitgevoerd. Aansluitend op de stationswijzers is door FromAtoB een nieuwe handwijzer ontworpen. Deze nieuwe handwijzers passen door hun ingetogen karakter goed bij het historische karakter van de binnenstad, maar zijn beter leesbaar dan de huidige. Per bestemming wordt een apart bordje met één tekstregel gebruikt. De bordjes zijn t.b.v. het beheer individueel te vervangen. Bij alle bestemmingen wordt de looptijd in minuten vermeld. Dat helpt bezoekers om te kiezen voor het wandelen naar hun bestemming. Op de handwijzers worden hetzelfde lettertype en dezelfde pictogrammen gebruikt als op de stationswijzer.

De nieuwe handwijzers zullen medio 2022 worden geplaatst.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Kleurrijke buitenruimte voor nieuwbouwproject Hier! Amersfoort

9 jan om 08:21 uur

Op loopafstand van de historische binnenstad van Amersfoort vindt men de Zangvogelweg, gelegen aan het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Ontmoet de complete infrasector op Infra Relatiedagen 2025

7 jan om 10:42 uur

Van 11 tot en met 13 februari transformeert de Evenementenhal Hardenberg tot dé ontmoetingsplek voor de grond…

Lees verder »
flash_onNieuws

Infratech Innovatieprijs voor Asphalt Recycling Train

16 jan om 12:59 uur

De Asphalt Recycling Train (ART) heeft de Infratech Innovatieprijs 2025 gewonnen in de categorie Duurzame…

Lees verder »
descriptionArtikel

Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal

14 jan om 08:30 uur

De gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…

Lees verder »
descriptionArtikel

Regenwater is goud waard

6 jan om 08:57 uur

Als je het nieuws volgt kan het je niet ontgaan zijn; berichten over water in Nederland. Zo voldoet de…

Lees verder »
descriptionArtikel

De eerste resultaten van de Asfalt Recycling Train

27 dec 2024

Om duurzamer en meer circulair te werk te gaan in wegonderhoud, is de Asfalt  Recycling Train (ART) in het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve straatbaksteen: de S-line® van Vandersanden

19 nov 2024

Straatbakstenen zijn een bekend onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Traditioneel worden vrij…

Lees verder »
descriptionArtikel

Expertcolumn Tobias Strating: praktische circulaire openbare ruimte in de regio

18 nov 2024

Tobias Strating is assetmanager Beheer Wegen & Vaarwegen bij de provincie Drenthe. In zijn expertcolumn…

Lees verder »