Luie fiets- en loopbrug in Brugge

Fotografie: Michel Kievits Fotografie
Fiets- en loopbrug in Brugge
De N31 in Brugge wordt verbreed om ruimte te bieden aan het toenemende autoverkeer rondom de stad. Door deze verbreding zijn diverse kruisingen niet meer veilig. Ongelijkvloerse kruisingen zijn hiervoor de oplossing; zoals de voetgangers- en fietsoversteek in de vorm van een luie brug, zoals geplaatst door Arcadis.
Combinatie
ARCADIS ontwierp in opdracht van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer de voetgangers- en fietseroversteek. De architecten Beate Vlaanderen en Jeroen Eulderink maakten een combinatie van een fietstrap en een brug.
Trapformule verlopend
Bijzonder is dat de trapformule ‘verlopend’ is toegepast; treden hebben onderling verschillende afmetingen. Langs deze vloeiende looplijn is de doorsnede van de brug uitgetrokken. Het silhouet is afwisselend smal en breed. De brug wordt voorzien met twee liften zodat ook minder validen van deze verbinding gebruik kunnen maken.
Uitgangspunten
Bij de uitwerking van de brug met een luie trap is uitgegaan van de volgende randvoorwaarden:
- De helling van de trap moet beperkt blijven zodat de fietsersgoten optimaal gebruikt kunnen worden
- Maximaal behoud van de bomen in de directe omgeving
- Minimale inname van gronden in het aangrenzende parkgebied
- Minimale hinder voor het verkeer tijdens uitvoering
- Duurzaam ontwerp
- Optimale inpassing in stedelijk weefsel
Constructie
De brug heeft een totale lengte van 93,5 meter en bestaat uit vier overspanningen met lengten van 15,5 / 30,5 / 32,0 en 15,5 meter. De constructie van de brug bestaat uit een stalen doos voorzien van inwendige verstijvingen in langs- en dwarsrichting. De doos wordt gedragen door drie groepen tussenkolommen, waarvan de afzonderlijke kolommen, bestaande uit ronde buisprofielen, in verschillende hellingen zijn geplaatst. Alle kolommen zijn momentvast aan de fundering verbonden om de brug voldoende dwarsstijfheid te bezorgen. Aan de uiteinden rust de brug direct op de fundering.
Vier meter breed
Het bijna 4 meter brede brugdek bestaat uit een 10 mm dikke staalplaat, verstijfd met zeven langsverstijvers. Twee grote langsschotten maken van het centrale deel een kokersectie. Aan weerszijden hiervan zitten secties met een afgeschuinde onderzijde die overgaat in de ronde brugrand. De beplating onder het brugdek heeft een dikte 12 mm, ter plaatse van de kolomgroepen verdikt naar 14 mm. In dwarsrichting worden om de 3 m volledige schotten geplaatst. Bij het landhoofd is het brugdek middels een as in een sleuf verbonden aan het steunpunt. De brug kan vrij vervormen in de lengterichting van de brug, maar opwippen wordt hierdoor voorkomen. Het rijvlak van de fietsbrug en zijn hellingen bestaat uit een epoxy-vloer in de kleur rood. De leuningen zijn gemaakt uit geperforeerde en gevouwen staalplaat.
Betrokken partijen
Anmeco NV Zwijndrecht (B) leverde het staal, voor de constructie tekende Algemene Aannemingen Van Laere. Het constructieve ontwerp en projectmanagement van de brug is door ARCADIS Belgium uitgevoerd. De architecten Beate Vlaanderen en Jeroen Eulderink van ARCADIS Nederland BV zijn verantwoordelijk voor het architectonische ontwerp en de landschappelijke inpassing van de brug.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eindhoven komt met concreet plan voor meer kunst in openbare ruimte
11 apr om 08:57 uurEindhoven wil kunst en cultuur een vaste plek geven in de openbare ruimte. In het nieuwe Actieplan Cultuur 2025…
Een hoogwaardig stadsentree in Breda met aantrekkelijke verblijfsplekken
31 mrt om 09:59 uurKun je het schetsontwerp van een bank op de Stationslaan uitwerken, was de vraag van gemeente Breda. De…
Levy: ik was een hek en ben nu een fietsenrek
26 mrt om 09:32 uurOp de Nationale Klimaat Vakbeurs 2025, die plaatsvindt op 16 en 17 april in Expo Houten, presenteert Delta hun…
Dakterrassen: groene oase in stedelijke omgeving
11 mrt om 08:55 uurDakterrassen winnen steeds meer terrein in de stedelijke omgeving. Ze bieden niet alleen extra buitenruimte,…
Het voorjaar lonkt: samen genieten van de buitenruimte
3 feb om 14:27 uurMet de eerste zonnestralen in aantocht, wordt de buitenruimte weer dé plek waar mensen samenkomen. Of het nu…
Kunst in de openbare ruimte kan verschillende doelen dienen
23 jan om 08:45 uurDoor de tijd heen is er wisselende aandacht en ruimte voor kunst in de openbare ruimte. Van de standbeelden op…
Plantenbakken verfraaien en vergroenen Dordtse binnenstad
13 jan om 09:09 uurDordrecht kent een prachtige historische binnenstad. Om de belevingswaarde nog verder te vergroten, heeft de…
Abrio, nieuw in de openbare ruimte!
23 dec 2024Steden warmen sneller op door het hitte-eiland-effect. Daarom zoekt Watergames & More voortdurend naar…