Innovatieve kunstgrastechniek wint award
Tijdens de onlangs gehouden jaarlijkse bijeenkomst van recreatieorganisaties en –ondernemingen mocht Van Zijl BV de Noviteiten Award 2011 in ontvangst nemen. Directeur Léon van Zijl kreeg deze prijs voor een in eigen huis ontwikkelde techniek om prints en logo’s in kunstgras te verwerken.
Kunstgrastechniek wint award
vrijdag 16 december 2011
2 min
Techniek
Tot nu toe waren er voor het aanbrengen van een logo op een kunstgrasveld twee opties. De kleuren werden erin gesneden en vervolgens gelijmd of de kleuren werden op het veld geschilderd. Van Zijl ontwikkelde een techniek waarmee verschillende gekleurde vezels in de productie al in de grasmat worden getuft. Hierdoor ontstaat een sterkere en duurzame ondergrond. De techniek, die de naam “Signgrass” heeft meegekregen, kan gebruikt worden voor diverse soorten kunstgras en ook kan vrijwel elk ontwerp tot in detail aangebracht worden.
Noviteiten Award
De Noviteiten Award is een initiatief van Pleisureworld, een platform voor overheden en organisaties in de sport-, toerisme en recreatiesector. Tijdens de onlangs gehouden Nationale Netwerklunch, waaraan meer dan 350 branchegenoten deelnamen, ontving Léon van Zijl de genoemde Award. Hij reageerde aangenaam verrast: “De afgelopen jaren ging de Award meestal naar nieuwe speeltoestellen. Om kinderen veilig te kunnen laten spelen is ook de ondergrond heel belangrijk. We zijn dan ook erg blij met de waardering van de jury”. Jurylid Reinoud van Assendelft de Coningh: “Signgrass is een bijzondere uitvinding met een grote marktpotentie. We waarderen met name het innovatieve aspect. Er zijn immers twee soorten bedrijven: zij die innoveren en zij die ‘out of business’ gaan”. Uit het buitenland is er volop interesse voor “Signgrass”. Inmiddels zijn er projecten verzorgd bij het bekende Wembley Stadium in Engeland en het Estadio Santiago Bernabéu in Spanje. Aanvragen van andere stadions zijn momenteel in behandeling.