BuitenBeter al 40.000 gebruikers
Sinds de lancering van de app BuitenBeter in 2010 zijn er veel meldingen van gebreken in de openbare ruimte bij Nederlandse gemeenten binnengekomen. De applicatie voor smartphones met mobiel internet heeft al meer dan 40.000 gebruikers.
BuitenBeter app al 40.000 gebruikers
donderdag 30 december 2010
3 min
BuitenBeter applicatie
In 2010 is de applicatie (app) BuitenBeter voor mobiele telefoons gelanceerd. Met de app brengen inwoners hun gemeente snel op de hoogte van gebreken in de openbare ruimte. Sinds de lancering van de app zijn er veel meldingen bij gemeenten binnengekomen. In de provincie Drenthe is de top 5 over 2010 met meest gemelde problemen: 1. Kapotte straatverlichting; 2. Slecht wegdek; 3. Zwerfvuil op straat; 4. Onkruid; 5. Hondenpoep.
40.000 gebruikers
Steeds meer mensen ontdekken het gemak van de app, die landelijk nu al meer dan 40.000 gebruikers kent. BuitenBeter werkt op iPhone, Android en Windows Mobile. Voor andere type telefoons is de app al in ontwikkeling. De grote verscheidenheid aan meldingen laat zien dat bewoners graag bereid zijn problemen aan hun gemeente te melden als het makkelijk en laagdrempelig is.
Gratis app
De BuitenBeter app is gratis beschikbaar voor inwoners om in heel Nederland via de mobiele telefoon problemen in de openbare ruimte te melden bij de gemeente. De app is bovendien rond de jaarwisseling voorzien van een speciale categorie voor vuurwerkvandalisme. De resultaten hiervan zijn nog niet meegenomen in bovenstaande overzicht. Jens Steensma van ontwikkelaar Yucat: 'Rond de jaarwisseling is er ontzettend veel rommel en schade. Door dit te melden via de app komt de melding in simpele stappen op de juiste plek in de juiste gemeente terecht. Dit gebeurt met behulp van een foto, het invullen van een paar gegevens en de automatische gps-plaatsbepaling. De schade wordt dus, letterlijk ‘in beeld’ gebracht door de gebruikers van de app. Hoe eerder het totaalbeeld bekend is, hoe sneller een gemeente bijvoorbeeld de juiste nieuwe afvalbakken kan bestellen of de straatverlichting kan repareren.'
Nieuwe doelgroep
Opvallend is vooral dat er met BuitenBeter een heel nieuwe groep melders ontstaat. Zo vertelt Paul Smeets, hoofd Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Eindhoven: 'Wat mij enthousiast maakt, is dat de helft van de melders nieuw is in ons bestand en dat dit vooral de jongere generatie is. Dat zijn mensen die zich nu wél betrokken voelen bij de openbare ruimte.' In de social media is dit ook zichtbaar. Jens Steensma: 'Onze insteek is positief: niet zeuren, maar samen oplossen. Dit spreekt veel mensen aan. Dagelijks verschijnen er berichten van nieuwe gebruikers op twitter. Meestal zijn de melders heel enthousiast over de dienstverlening van gemeenten. Er worden zelfs foto’s op het internet geplaatst van stratenmakers en reinigingsploegen in actie op de plek van een melding. De feedback stimuleert ons enorm om BuitenBeter nog beter te maken.'
Ga voor meer informatie naar
www.buitenbeter.nl