Slim beheer is óók klimaatvriendelijk beheer

dinsdag 9 november 2021
timer 2 min
“We souperen de aardbol op”, stelt Maikel Schepers, accountmanager bij Valmont Nederland. “Dat besef ik zelf, maar proef ik ook bij andere mensen. Een lichtmast heeft een bepaalde ontwerp-levensduur, daarna is de mast voor de gemeente een risicofactor. Dat betekent niet dat de mast dan altijd maar vervangen of verschroot moet worden. Ook bij verschrotten gaat een lichtmast naar de smeltpan, maar dat kost meer energie dan hergebruik van een mast.”

Het slim opnieuw inzetten van een gebruikte mast is óók slim beheer, vindt Schepers. “Hergebruik van een mast eist wel een slimme strategie. De mast wordt gereconserveerd en zo behandeld dat deze weer als nieuw is en een tijd mee kan. In Assen hebben we, samen met adviesbureau Montad, een pilot uitgevoerd om masten retour te halen, te reinigen, door te meten en daarna, voorzien van een nieuwe poedercoating, weer in te zetten. Naar aanleiding van die pilot zijn we met een aantal gemeentes bezig met een vergelijkbare pilot. Daaruit maken we op dat dit niet alleen binnen Valmont leeft, maar ook bij de gemeentelijke politiek.” 

“Uiteindelijk zouden we een pool kunnen creëren van herbruikbare licht- en andere masten en zo op een klimaatvriendelijke manier de masten slim kunnen beheren. Als de mast niet herbruikbaar is, dan recyclen we de mast. Soms is de mast dermate versleten dat je bijvoorbeeld opnieuw zou moeten verzinken. Dat kan wel, maar dan stop je daar zoveel energie in, dat je je doel voorbij schiet.” 

Voor het hergebruik van masten maakt het niet uit of het een Valmont-mast is of een andere mast. “Als je daar rekening mee moet houden maak je het voor gemeentes nodeloos ingewikkeld. Wij beoordelen het product als het terug is bij onze fabriek in Maarheeze", aldus Schepers.  

Logistieke uitdaging 

Het plaatsen en vervangen van masten levert ook klimaatvraagstukken op. Veel binnensteden worden in de nabije toekomst een zero-emissie-zone, dan moet je als leverancier daar ook over nadenken. Schepers: "Hoe ga je de masten dáár krijgen waar ze moeten zijn? Rotterdam wil voorloper zijn op dat gebied. Wij nemen ook actief deel aan Logistiek010, het platform dat de gemeente Rotterdam heeft opgezet om nu al, in een vroeg stadium, op tafel te brengen met welke vervuilers de gemeente te maken heeft en hoe je dat praktisch gaat inkleden. Immers, je kunt wel een zero emissiezone instellen, maar die lichtmasten moeten wel op de goede plek kunnen komen. Ook aan de uitvraagkant is dit aspect vaak al van belang, om een opdracht te krijgen of behouden moet je nadenken over de logistieke aspecten en de milieuvraagstukken daaromheen. Wij werken met een vaste vervoerspartner, Pleging Transport uit Eersel. Voor ons houdt het in dat we wel met onze vervoerspartner in overleg moeten over de logistiek, ‘wat betekent dit voor ons, maar ook voor jullie?’ Maak je gebruik van een hub, en ga je dan met elektrische dollies de stad in, bijvoorbeeld? Dat soort plannen moet je wel ontplooien om aan de klantvraag te kunnen voldoen.” 
 
Valmont Nederland 
www.valmont.nl 

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 5 / 2021, thema duurzaamheid. Download hier gratis het magazine.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

OVL awards voor Studio Philip Ross en Siteco

15 nov om 13:41 uur

Studio Philip Ross en Siteco zijn winnaars geworden van de eerste OVL awards. Deze nieuwe prijs in de wereld…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Blue Solid faciliteert waterafvoer van straat naar groenvak

8 nov om 10:37 uur

Struyk Verwo Infra wil de deeloplossingen bieden die bouwen met het natuurlijk systeem mogelijk maakt. Bouwen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vergroend visitekaartje voor gemeente Purmerend

6 nov om 09:27 uur

Het plein voor het stadhuis van Purmerend heeft een metamorfose ondergaan. Auto’s staan tegenwoordig in een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drone brengt lichtbeeld Bossche binnenstad in kaart

29 okt om 10:10 uur

's-Hertogenbosch heeft onlangs als een van de eerste gemeenten in Nederland een drone ingezet om in de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Verduurzaming in Bunschoten: besparen met ledverlichting

25 okt om 08:40 uur

Hoe kunnen we - met behoud van een goed lichtniveau zonder lichthinder - besparen op openbare verlichting? Die…

Lees verder »
flash_onNieuws

OVL Awards: inschrijvingen nog mogelijk tot 18 oktober

11 okt om 09:55 uur

Op 12 november worden de OVL Awards uitgereikt op het OVL Symposium. Het is nog tot 18 oktober mogelijk om een…

Lees verder »