Exploitant en gebruiker profiteren van marktstroom 'on the go'

zaterdag 7 januari 2023
Één plus één is drie, zo valt de samenwerking tussen Seijsener Rekreatie en Ease2pay wel te omschrijven. De twee bedrijven sloegen circa tien jaar geleden de handen ineen en inmiddels profiteren de afnemer, de gebruiker én het milieu. Hoe? Johan Steur van Seijsener en Maarten Hektor van Ease2Pay vertellen erover.

Tekst: Mark Bos 

Al zestig jaar levert Seijsener onder andere stroomkasten. Voor de pleziervaart, voor de beroepsvaart, voor campings en camperplaatsen, voor truckstops en marktpleinen. Het afrekenen ging in die jaren op verschillende manieren. “Door de jaren heen hebben we daar allerlei betaalsystemen voor ontwikkeld”, vertelt Steur. “Van munten, pasjes met een tegoed, chipknips, bankpasjes, zelf ontwikkelde systemen, noem maar op.” 

Tien jaar geleden kwam de voorloper van Ease2pay in beeld als alternatief betaalsysteem. Dat bedrijf had toen een systeem ontwikkeld voor de beroepsvaart, waarbij je stroomaansluitingen via de telefoon, een QR-code en de smartphone. Met dat concept klopten ze op de deur bij de toenmalig directeur van Seijsener.  

Maarten Hektor: “Ik kwam voor het eerst met hun product in aanraking in de Rotterdamse haven. De schepen liggen daar allemaal aan stroomkasten van Seijsener.” Hektor zag kansen om zijn betaalapp aan die walstroomkasten te hangen en zo ontstond het plan voor een Walstroomapp. 

Marktstroomkast Seijsener Oegstgeest

Afstemmen op doelgroep 

Seijsener, marktleider op dit gebied in de pleziervaart en sterk in de binnen-en zeevaart, zag meteen brood in een samenwerking. “Elk betaalsysteem heeft zijn voor- en nadelen, maar in dit systeem zijn er eigenlijk geen nadelen”, legt Steur uit. “Hoewel, in de beginfase was onze doelgroep huiverig om bijvoorbeeld een app te downloaden. Helemaal de 65plussers, en dat zijn er veel in de pleziervaart, hadden nog niet allemaal een smartphone of vonden het ingewikkeld”. 

Ease2pay paste daarop het concept aan door de app ook voor die doelgroep gebruikersvriendelijk te maken. Deze toepassing werd vervolmaakt in de ‘AanUit-net app en tegenwoordig weet men niet beter in de jachthavens.  

Het was de opmaat naar een bredere samenwerking op de vaste wal. De Yore-ON app bijvoorbeeld is speciaal ontworpen voor stroom- en stageld voor camperbezitters en is internationaal uitgerold. Truckers kennen de NomadPower-app om hun voertuig op truckparkings aan de lader te leggen en marktkooplieden weten dat ze de stroom uit de marktstroomkasten met een app kunnen afrekenen.  

Gemakkelijk en eerlijk 

Het principe op het marktplein is eenvoudig. Een marktkoopman downloadt de app, maakt een account aan, ziet wat de kosten zijn en steekt zijn stekker ’s ochtends in de stroomkast. Hij activeert de aansluiting en koppelt die in late middag weer af. In de app kan hij precies zijn verbruik zien en via automatische incasso wordt maandelijks het verbruik betaald. 

In de oude situatie deelde de exploitant de stroomkosten door het aantal gebruikers en betaalde iedereen eenzelfde bedrag. “Of je nou een grill en een kachel de hele dag aan had staan of je gebruikte de stroom alleen voor verlichting, je betaalde hetzelfde”, zegt Hektor. “Voor gemeenten was het gemakkelijker om iedereen hetzelfde te laten betalen: geen gedoe met meterstanden en factureren. Maar de app is eerlijker en makkelijker voor alle partijen. Je merkt het bij de gebruiker, die praten erover op welke marktpleinen of jachthavens je met de app kan betalen”. 

Energieverbruik door de helft 

Steur ziet nog een ontwikkeling waardoor de toepassing steeds meer in de belangstelling staat. “De overheid wil zuiniger omgaan met energie, CO2 uitstoot beperken. Energie is zo duur geworden dat het een significant deel uit is gaan maken van de prijs van de kraam. De noodzaak om op een goede manier stroom te verrekenen, is daarom groot. En dan is dit een fantastische oplossing.” 

Hector noemt het voorbeeld van camperplaatsen, waar vroeger de stroom gratis was. “Nu er een betaalsysteem op zit, zie je dat het verbruik bijna door de helft gaat.” Dat is ook de ervaring van Seijsener. “Op het moment dat je de gebruiker laat betalen, gaan ze opletten. Met energie en milieu doe je nog steeds de grootste besparing als je de gebruiker in de portemonnee treft.”

Marktsroomapp Seijsener en Ease2Pay

 

Blijven innoveren 

De samenwerking bevalt beide partijen goed, ze houden elkaar scherp. “We geven elkaar feedback en verbeteren zo ons totaalproduct”, zegt Hektor. “Op markten kun je elke gewenste aansluitwaarde in een kast aanbieden. Je kunt de exploitant laten zien hoeveel verbruik er is en of hij genoeg vermogen en kasten heeft. Bij vrachtwagens kun je bijvoorbeeld een plaats reserveren, een notificatie krijgen als je klaar bent.” 

Primair blijft echter de afrekening van het stroomverbruik, maar met toepassingen op wasmachines, waterinstallaties, toegang tot terreinen en sanitair, het boeken en reserveren van plaatsen blijven beide bedrijven innoveren. “Zo blijven we samen groeien”, zijn Hektor en Steur zeer tevreden over hun samenwerking. 

Seijsener Rekreatietechniek 
Zaandam 
075 – 6810 610 
www.seijsener.com 
 
Ease2pay 
Rotterdam 
www.ease2pay.nl 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid

20 nov om 08:59 uur

Saint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Blue Solid faciliteert waterafvoer van straat naar groenvak

8 nov om 10:37 uur

Struyk Verwo Infra wil de deeloplossingen bieden die bouwen met het natuurlijk systeem mogelijk maakt. Bouwen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »

Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst

5 nov om 09:07 uur

Op donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…

Lees verder »

Nieuwe groene zit- en ontmoetingsplek bij Kunsthal Helmond

23 okt om 12:21 uur

Museum Helmond wil een aangename plek creëren waar kunst en natuur samenkomen. In samenwerking met hun partner…

Lees verder »

Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark

7 okt om 15:55 uur

Het Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…

Lees verder »

Houten zitdekken voor groen Forumplein in Maastricht

7 okt om 15:46 uur

Het Forumplein in Maastricht (pal voor het MECC) is onlangs herontwikkeld. Het is een groene en uitnodigende…

Lees verder »