Busstation in Almere krijgt 100 meter lange overkapping
Samen met Arcadis en de gemeente Almere werkte Armada Mobility aan het ontwerp van de overkapping. “We hebben ons in mei 2020 ingeschreven op de uitvraag van de gemeente”, vertelt Jan Vissers van Armada Mobility. “Vervolgens mochten we samen met Luc Veeger, architect van Arcadis, een ontwerp maken. Deze werd uiteindelijk door de gemeente uitgekozen. Over de totale breedte van het station komt een stalen overkapping met een kunststof doek als dakconstructie.” De basis van het ontwerp wordt gevormd door twee grote stalen hoofdliggers die de overkapping dragen en overgaan in een grote centrale wachtruimte. Door het deels licht doorlatende dak valt veel daglicht naar binnen. Vooral de grootsheid van overkapping is bijzonder, zegt Vissers. “Je kunt het straks van veraf zien liggen als je over de A6 rijdt.”
Definitief ontwerp
Omdat de overkapping in de polder op een viaduct staat, heeft de wind er veel vat op. “Meer dan we aanvankelijk dachten. Hierdoor moest de constructie nog eens goed doorgerekend worden en werd deze hier en daar aangepast”, vertelt Vissers. In eerste instantie was de planning om in juli van dit jaar te starten met de bouw van de overkapping. “Maar door de vertraging en andere onvoorziene omstandigheden hebben we deze datum moeten verschuiven. Toen we het definitieve ontwerp af hadden, wisten we dat de inkoop en productietijd erg krap zou zijn. Dat heeft weer gevolgen voor de montage op locatie. Als we nu zouden beginnen, hebben we last van het winterseizoen, met wind en mogelijk vorst en sneeuw.”
Daar komt ook nog bij dat Keolis, vooruitlopend op de Floriade, de busdiensten heeft gewijzigd waardoor het oorspronkelijke uitvoeringsplan niet meer uitvoerbaar was. Vissers: “Aanvankelijk hebben we in overleg met Keolis een uitvoeringsplan gemaakt waardoor tijdens de bouw het gehele platform vrij zou zijn van bussen en reizigers. De samenwerking met Keolis was erg prettig. Hierdoor hebben we uiteindelijk een plan in elkaar gesleuteld die voor beide partijen optimaal is. De tijdelijke bushaltes worden zo gepositioneerd dat er tijdens de bouwactiviteiten geen reizigers op het busplatform komen. Hierdoor kunnen we veilig bouwen en zullen de reizigers weinig hinder ondervinden van de bouwwerkzaamheden.”
Armada Mobility
Nieuwegein
030 - 246 95 00
https://www.armadamobility.nl/

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Waterberging in de wegfundering: ruimtebesparend en effectief
20 mrt om 08:45 uurDoor waterberging in de wegfundering te integreren, ontstaat er bovengronds meer ruimte voor andere functies.…
Alphen aan den Rijn wil met gebruik multikokers regie houden in ondergrond
3 mrt om 14:14 uurIn twee projecten werkt de gemeente Alphen aan den Rijn met multikokers (ducts) voor telecomkabels. Het zijn…
Vlaardingen pakt ophoogprogramma steeds integraler aan
24 feb om 14:51 uurVerzakkingen. De polder Holy in het buitengebied van Vlaardingen, waar in de jaren 80 van de vorige eeuw de…
Slim stroombeheer verbetert efficiëntie en duurzaamheid in de openbare ruimte
10 feb om 09:23 uurOntmoet de complete infrasector op Infra Relatiedagen 2025
3 feb om 10:42 uurVan 11 tot en met 13 februari transformeert de Evenementenhal Hardenberg tot dé ontmoetingsplek voor de grond…
Infratech Innovatieprijs voor Asphalt Recycling Train
16 jan om 12:59 uurDe Asphalt Recycling Train (ART) heeft de Infratech Innovatieprijs 2025 gewonnen in de categorie Duurzame…
Omgevingsvisie Bernheze: gezondheid en gemeenschap centraal
14 jan om 08:30 uurDe gemeente Bernheze heeft in samenwerking met adviesbureau Kragten een omgevingsvisie ontwikkeld die uniek is…
Kleurrijke buitenruimte voor nieuwbouwproject Hier! Amersfoort
9 jan om 08:21 uurOp loopafstand van de historische binnenstad van Amersfoort vindt men de Zangvogelweg, gelegen aan het…