In Utrecht rijden inmiddels rond de negenhonders deelauto's rond, drie jaar geleden waren dat er vijfhonderd. De gemeente hoopt na deze bijna-verdubbeling het aantal deelauto's verder op te voeren en zo plek voor andere zaken te scheppen in de openbare ruimte.
Opmars deelauto in Utrecht moet ruimte in de stad scheppen
Deelvervoer moet normaler worden dan het bezit van een auto, zo luidt de ambitie van de gemeente. Als er meer mensen een auto delen, biedt dat andere mogelijkheden in de openbare ruimte: er onstaat meer plek voor groen, voetgangers, fietsers, spelen en ontmoeten. Daarom wil Utrecht het gebruik van de deelauto stimuleren door het te vergemakkelijken.
Vaste parkeerplek voor deelauto's
Een van de manieren om een auto te delen is dat mensen hun eigen auto verhuren of een auto van een ander huren. Dat kan via het platform SnappCar. Inmiddels zijn 22 SnappCar-parkeerplaatsen geopend waar auto's van Utrechters staan die hun auto delen. Op korte termijn volgen er nog negen. Voorwaarde is wel dat de auto voor 85 procent van de tijd beschikbaar is voor verhuur.
Nu moeten deelauto's nog terug worden gebracht naar de plek waar de start van de rit. In 2024 wil de gemeenten een proef starten waarbij de deelauto's ook op een andere plek in de stad neergezet kunnen worden, het zogenaamde 'free-floating'.
Emissieloos en toegankelijk voor iedereen
De Utrechtse deelauto's worden op termijn emissieloos. De gemeente gaat laadpalen plaatsen bij de parkeerplekken voor de deelauto's. Het delen moet daarnaast toegankelijk zijn voor iedereen. Momenteel is voor een abonnement een creditcard of een borgsom nodig, voor mensen met minder geld is dat soms een drempel. Utrecht gaat hierover afspraken maken met de aanbieders.
"De vraag naar deelvervoer in Utrecht stijgt; steeds meer inwoners kiezen voor flexibele en duurzame mobiliteitsopties. Het is fijn om te zien dat steeds meer mensen de voordelen van delen inzien", zegt wethouder Lot van Hooijdonk op de website van de gemeente.
Bron: gemeente Utrecht