Met de volledig circulaire vervanging van het Daelderweg-viaduct over de A76 bij Nuth in Zuid-Limburg won het consortium Closing the Loop zowel de vak- als de publieksprijs tijdens De Vernufteling, een jaarlijkse verkiezing georganiseerd door NLingenieurs.
Closing the Loop wint ingenieursprijs De Vernufteling
Om grondstoffen te besparen en CO2-uitstoot te verminderen, ontwerpt Closing the Loop volledig circulaire kunstwerken. Het consortium is een initiatief van Antea Group, samen met GBN groep, Nebest en Strukton Civiel.
Honderden kunstwerken, zoals bruggen, tunnels en viaducten, bereiken de komende jaren het einde van hun technische levensduur. De meeste daarvan eindigen nu nog als gemalen gruisbeton, dat bijvoorbeeld wordt gebruikt voor de fundering van wegen. Dat is zonde en past bovendien niet in het streven van de overheid om de Nederlandse economie voor 2050 circulair te maken.
Volledig circulaire vervanging
Daarom richtte Antea Group samen met de GBN groep, Nebest en Strukton Civiel het consortium Closing the Loop op, met als eerste project de volledig circulaire vervanging van het Daelderweg-viaduct over de A76 bij Nuth in Zuid-Limburg. Twee derde van het nieuwe viaduct dat hier komt te liggen, zal uit hergebruikte onderdelen bestaan, de rest wordt opgebouwd uit gerecyclede materialen. Dat levert een vermindering op van 60 procent aan CO₂-uitstoot en van 10 procent aan bouwkosten.
Het initiatief van Antea Group deed mee aan de ingenieursprijs De Vernufteling, een jaarlijkse verkiezing georganiseerd door NLingenieurs. Closing the Loop won zowel de vak- als de publieksprijs.
Juryrapport
De vakjury waardeert de winnende inzending van Antea Group als hoogst vanwege het innovatieve karakter, de schaalbaarheid, de samenwerkingsvorm en het maatschappelijke belang. De jury schrijft in het juryrapport: “Met Closing the Loop pakt Antea Group een grote maatschappelijke opgave aan – de vervanging van verouderde infrastructuur – met een voortdurend oog voor ándere maatschappelijke opgaven. Door kunstwerken volledig circulair te ontwerpen, blijft de behoefte aan nieuwe grondstoffen beperkt en dat heeft ook een gunstige uitwerking op de totale CO2- uitstoot van de werkzaamheden. Ingenieurswerk van deze tijd, want aan een integrale aanpak zoals Antea Group bij viaductrenovatie heeft ontwikkeld, ook in een interessant consortiumverband, kan de sector zonder meer een voorbeeld nemen.”