Den Haag test slimme toepassingen van sensoren

donderdag 9 juni 2016
timer 3 min
Den Haag wil ontdekken wat sensoren in de buitenruimte voor de stad kunnen betekenen. Luminext neemt deel aan de pilot om hier meer duidelijkheid over geven. Welke data kunnen sensoren op straat verzamelen en wat kan de gemeente Den Haag met deze informatie? Is het mogelijk om uit die gegevens conclusies te trekken? Kan de stad op basis daarvan activiteiten ondernemen om het leven van de inwoners aangenamer te maken en het beheer en het besturen van de openbare ruimte efficiënter?

Temperaturen, geluid en mensen

Op bedrijventerrein Zichtenburg hebben verschillende leveranciers sensoren gekoppeld aan de openbare verlichting. Luminext heeft sensoren geïnstalleerd die de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid meten en sensoren die de bodemvochtigheid en de bodemtemperatuur registreren. Daarnaast wordt het geluidsniveau in de omgeving gemeten. Een detectiesensor scant geheel anoniem de aanwezige bluetooth en wifi verbindingen. Hieruit kan worden geconcludeerd hoeveel mensen en voertuigen er op een specifiek moment op die locatie zijn.
 

Koppeling met smart openbare verlichting 

In de beheer- en besturingssoftware Luminizer worden de meetgegevens van de sensoren van Luminext verzameld en inzichtelijk gemaakt in duidelijke grafieken. Deze gegevens kunnen worden gelinkt aan de besturing van de openbare verlichting. Zijn er bijvoorbeeld minder mensen en voertuigen op straat, dan kan het licht worden gedimd en als er een hoge luchtvochtigheid is waaruit wordt geconcludeerd dat het regent, dan kan het lichtniveau worden verhoogd.


Sander Klijnstra is hoofd openbare verlichting van de gemeente Den Haag en hij is enthousiast over de pilot in zijn stad: “We vinden het belangrijk dat sensoren van verschillende leveranciers kunnen worden aangestuurd en beheerd met eenzelfde systeem. Hierdoor kunnen we steeds een sensor kiezen die het beste past bij de locatie en het doel.”
 

Slimme conclusies 

Ook de geluidsensor kan worden gekoppeld aan de verlichting. Is er ’s avonds aanzienlijk meer omgevingsgeluid dan normaal, dan zou er sprake kunnen zijn van een calamiteit of drukte in het verkeer. Een hoger lichtniveau kan dan de veiligheid bevorderen. De metingen van de grondvochtigheid en de grondtemperatuur kunnen ook van pas komen ten gunste van het verkeer. Zodra de temperatuur rond het vriespunt komt, kan er een signaal worden gestuurd om de gladheidsbestrijding in te schakelen. De combinatie van de temperatuur en de luchtvochtigheid geeft aan wanneer er sprake is van ‘hittestress’ in de stad, een veelvoorkomend probleem. Aan de hand hiervan kunnen inwoners worden geïnformeerd over bijvoorbeeld een grotere kans op astmatische klachten.


Sander Klijnstra: “We zijn bezig met de verlichting van de toekomst. We willen licht op maat bieden, wanneer en waar dat nodig is. Sensoren kunnen daarbij helpen. Moderne technieken bieden bovendien de mogelijkheid om de informatie van verschillende sensoren aan elkaar te koppelen en dat biedt nog meer kansen om de dienstverlening aan de inwoners en bezoekers van de stad te verbeteren.”
 

Duurzame energievoorziening 

De sensoren aan de mast genereren hun eigen stroom met een zonnepaneel. Een duurzame oplossing, waarmee Den Haag een flinke stap zet naar een slimme toekomst.


Boudewijn Revis is wethouder Binnenstad, Stadsontwikkeling Kerngebieden en Buitenruimte. Hij moedigt dit initiatief aan: “Ik kijk ernaar uit dat de leveranciers van de systemen samen met ons projectteam nog meer toepassingen onderzoeken. Ik zou het nuttig vinden als deze proeftuin tot verdere duurzame ontwikkelingen leidt. Voor Den Haag en misschien wel voor Nederland.”

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

OVL awards voor Studio Philip Ross en Siteco

15 nov om 13:41 uur

Studio Philip Ross en Siteco zijn winnaars geworden van de eerste OVL awards. Deze nieuwe prijs in de wereld…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vergroend visitekaartje voor gemeente Purmerend

6 nov om 09:27 uur

Het plein voor het stadhuis van Purmerend heeft een metamorfose ondergaan. Auto’s staan tegenwoordig in een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drone brengt lichtbeeld Bossche binnenstad in kaart

29 okt om 10:10 uur

's-Hertogenbosch heeft onlangs als een van de eerste gemeenten in Nederland een drone ingezet om in de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Verduurzaming in Bunschoten: besparen met ledverlichting

25 okt om 08:40 uur

Hoe kunnen we - met behoud van een goed lichtniveau zonder lichthinder - besparen op openbare verlichting? Die…

Lees verder »
flash_onNieuws

OVL Awards: inschrijvingen nog mogelijk tot 18 oktober

11 okt om 09:55 uur

Op 12 november worden de OVL Awards uitgereikt op het OVL Symposium. Het is nog tot 18 oktober mogelijk om een…

Lees verder »
descriptionArtikel

LED For President

8 okt om 09:54 uur

Voor iedere editie van Straatbeeld schrijft Chantal Verspaille, in haar rol als schepen van een Vlaamse stad,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Stijlvolle make-over in Breskens: gelijkmatig lichtbeeld zonder lichthinder

24 sep om 14:57 uur

Dertig PRUNUS V3 armaturen sieren de 'Boulevard' in Breskens, een woonstraat die een voet- en fietsverbinding…

Lees verder »
descriptionArtikel

Normec Rei-Lux blijft innoveren met meetdata van masten

23 sep om 08:35 uur

Wat is de staat van de lichtmasten en verkeerslichten en wanneer moeten zij vervangen worden? Rijksoverheid,…

Lees verder »